Forfatter og journalist Kjeld Hansen, hvis meget omtalte bog, Det tabte land - den store fortælling om magten over det danske landskab vandt Dansk Forfatterforenings Fagbogpris 2008, har udmøntet sin skarpe og væsentlige kritik af dansk landbrug i to nylige kronikker i Berlingske Tidende. Her tager han atter fat i det misforhold, at ca. 63 procent af hele Danmarks areal er ejet af blot en halv procent af befolkningen - nærmere bestemt nogle få tusind landmænd. Dertil kommer, at disse jordejere forgyldes med statshjælp i et omfang, som må få enhver uformuende kontanthjælpsmodtager til at spærre øjnene op: "For at føje spot til skade modtager denne lille gruppe af jordejere offentlig hjælp i størrelsesordenen otte mia. kr. om året. Hver enkelt hæver i gennemsnit 250.000 kr. i årlig indkomststøtte. Penge, der udbetales som landbrugsstøtte, uden at vi stiller nogen form for modkrav. Til trods for at de danske jordejere gennem årtier har misbrugt deres hals- og håndsret over det ganske land." Mens socialt marginaliserede kontanthjælpsmodtagere hundses med, disciplineres, patroniseres og ofte tvinges ud i meningsløs aktivering eller jobs til langt under overenskomstmæssig løn, hælder vi til gengæld gladeligt milliarder af kroner ned i lommerne på jordejere, hvis beskæftigelse ødelægger naturværdier i svimlende skala.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Wegovy, jeg slår op
-
Ny måling: Danskernes tillid til ét europæisk land er femdoblet
-
»Nu er vi sparket tilbage til start«: Yderst effektivt våben mod SMS-svindel bliver stoppet
-
»Jeg skulle ikke have brugt det her billede«: Vanopslagh fortryder brug af nazifoto
-
Han nægter at lade sig betjene på engelsk, når han går på restaurant i Danmark
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce