Hells Angels har for alvor positioneret sig som en politisk aktør med Jønkes allestedsnærværende medieoptræden som talsmand for den ene side i det, han selv kalder en "kulturkonflikt", men som efterhånden ligner en voldsspiral, stimuleret af racebetingede stereotypier. I flere udmeldinger har politikere sågar spillet med og ageret en slags 'dommere', der indirekte heroiserer en 'dansk' side i det blodige bandeopgør. Allerede i marts udtalte justitsminister Brian Mikkelsen om den såkaldte Blågårds Plads-gruppe, at de er "hårdkogte forbrydere", og skønt "rockerne er lige så brutale og afstumpede", serverede han en helt igennem absurd følgeslutning: "Men det ændrer ikke på, at vi har ret til at beskytte vores land mod udlændinge, som bærer skarpladte våben. Det her lyder meget nationalistisk, men jeg siger: Ud af vores land!" (Berlingske Tidende, 15.3.2009). Som tidligere fremhævet bliver landets justitsminister dermed en moralsk overdommer i en dødsensfarlig væbnet konflikt, hvor han nærmest bidrager til at farve den ene sides fremfærd som udslag af en national krigslogik:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
-
»Om vi var enige om at få seks børn? Nej, nej. De er alle sammen smuttere«
-
Hvis vi får den regering, der lige nu er på tegnebrættet, får vi nok tre, ikke to, oppositioner
-
Sexscenerne med hans kone vakte opstand. Og det er langtfra den eneste skandale
-
Rasende Trump vil intimidere Europa, men han har dårligere kort på hånden end tidligere
-
Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
Lyt til artiklenLæst op af Lars Igum Rasmussen
00:00
Nyhedsanalyse
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce