Få er så meget inde i de retssikkerhedsundergravende forhold i asylsystemet som advokat Helge Nørrung, der er formand for Foreningen af Udlændingeretsadvokater, og jeg har tidligere viderebragt hans betragtninger omkring deportationen af de afviste irakiske flygtninge, der er blevet de mest synlige ofre for kynismen i den danske udlændingepolitiks kynisme. "Mange gange værre end tamilsagen," har Nørrung tidligere kaldt beslutningen om at tvangsdeportere de afviste irakiske asylansøgere, hvoraf flere som bekendt opholder sig i Brorsons Kirke i København, og de oplagte paralleller til tidligere dansk politik skal da også søges længere tilbage i tid, som jeg har gjort opmærksom på i klummen " Hinaus - irakerne i Brorsons Kirke". Her citeres en flygtnings rystende erfaringer med det danske asylsystem - ikke en muslimsk flygtning i 2009, men en jødisk flygtning i 1930'erne og 1940'erne:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han var rig, men boede i et faldefærdigt hus og spiste roer til aftensmad
-
Stigende antal danskere lider af bolig-fomo
-
Ny måling modsiger Hegseth
-
Direktør: Ny tendens får alvorlige konsekvenser for hele den kreative branche
-
Fem måneder som ufaglært sosu har efterladt mig med et grundlæggende spørgsmål