I et tidligere indlæg kritiserede jeg SF for at sælge ud i forhold til 24-års reglen, idet man umiddelbart efter at De Radikale opgav en afskaffelse af 24-års reglen som ultimativt krav over for Socialdemokraterne bakkede op om De Radikales kursændring. Trine Pertou Mach, der er folketingskandidat for SF i København, slår i en kommentar til undertegnede fast, at hendes og SF's modstand mod 24-års reglen er urokkelig, og korrigerer så med rette min karakteristik af SF's position med bemærkningen: »SF peger på Helle Thorning som statsminister. Afskaffelse af 24-årsreglen har ikke været et krav herfor. Derfor har SF i sagens natur heller ikke solgt ud.« SF har altså ikke solgt ud, men blot valgt De Radikales udsalg til at markere, at heller ikke SF vil stille krav om en afskaffelse af 24-års reglen, og at man i øvrigt hilser De Radikales kovending velkommen. Til gengæld har SF's kurs mødt skarp kritik af Özlem Sara Cekic, der også er folketingskandidat for SF i København, og som er parat til at afkræve en socialdemokratisk regering, at 24-års reglen afskaffes. Hun skriver bl.a. på sin hjemmeside: »Jeg synes det er vigtigt at vi i SF står fast på vores politik og ikke opgiver alle principper, for at komme i kridthuset hos Helle Thorning Smidt. Hvis vi bare kopierer Socialdemokraternes politik, hvorfor skulle folk så stemme på SF? Og, hånden på hjertet: Jeg tror ikke at Helle Thorning Smidt vil lade bevarelsen af 24-års reglen komme imellem hende og regeringsmagten. (...) Andre siger, at SF jo bare kan få 24-års reglen fjernet, når vi er kommet tættere på magten. Men hvorfor skulle socialdemokraterne ville ændre reglen der, hvis de ikke vil når der bliver snakket regeringsdannelse?« I mit foregående indlæg efterlyste jeg SF's Kamal Qureshi, der om nogen har bekæmpet 24-års reglen, og i en kommentar hertil har han skrevet:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Sexscenerne med hans kone vakte opstand. Og det er langtfra den eneste skandale
-
Morten Messerschmidt: »Virkeligheden er jo, at blå blok tabte valget«
-
Hårdt presset Trump truer Europa med det store brud
-
Du slipper ikke serien om de uopsigtsvækkende personer, før den er forbi
-
Trump trækker 5.000 soldater hjem fra Tyskland
-
De to håndværkere kan næsten ikke overskue, at strækningen er lukket for trafik: »Det her er fuldstændig vanvittigt«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce