Dansk Folkeparti vil have en folkeafstemning om mosképlaner. Problemet er, at et moskéforbud ikke kan gennemføres uden at være i modstrid med Grundloven, men det forhindrer ikke partiet i at søsætte hele sin kommunale valgkampagne på dette luftkastel, som kun tjener den antimuslimske dagsorden - Dansk Folkepartis eneste slagnummer. Medlem af Borgerrepræsentationen for Dansk Folkeparti, Carl Christian Ebbesen udtaler: "Jeg værner om religionsfrihed. Og om folk vælger at udøve deres religion i klublokaler eller andre steder, vil jeg ikke blande mig i. Men jeg blander mig, hvis man skal til at bygge kæmpemonumenter, der er symboler på, at Islam fylder mere i København." ( Berlingske Tidende, 29.10.2009) Jamen, skulle vi så ikke tage en folkeafstemning om udelukkelsen af Dansk Folkeparti fra valgdeltagelse i hovedstaden? Ja, det er rigtig nok i modstrid med Grundloven, men vi kan jo bruge Carl Christian Ebbesens logik: "Jeg værner om demokratiet. Og om folk vælger at udøve deres politik i klublokaler eller andre steder, vil jeg ikke blande mig i. Men jeg blander mig, hvis man skal til at give Dansk Folkeparti mulighed for at komme i Borgerrepræsentationen; det er symbol på, at nationalismen fylder mere i København." Når Dansk Folkepartis forståelse af "religionsfriheden" grænser til det absurde, skyldes det trods alt ikke manglende fatteevne, men selvfølgelig alene, at man har overfladiske formelle hensyn at tage til Grundloven og menneskerettighederne, hvorfor et anslag mod religionsfriheden ikke kan hedde dét, det er - et anslag mod religionsfriheden. Selvfølgelig er forslaget om en folkeafstemning et valgstunt uden aktuel realisme, men det betyder ikke, at partiet ikke ville forbyde moskeer, hvis man fik magt, som man har agt. Til almindelig oplysning om partiets holdning til moskeer i Danmark følger her et lille udpluk af diverse DF-politikeres udsagn om sagen:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Michael Jarlner: Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder: »Sov godt«
-
Mette Frederiksen terroriserer sin egen befolkning
-
Amerikansk ekspert: »Kan de se bort fra, at de sidder med verdens rigeste mand, der beder om flere penge?«
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Schack'erne er ude af Folketinget efter sammenlagt 40 år: »Det er jo et tab af et formål og en retning«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce