Man kan undre sig over, så sjældent den trykte presse for alvor dykker ned i og afdækker den sump af persontilsvininger og perfiditeter, der i stigende grad bliver kutyme i Danmarks blogland, hvor ikke mindst skarer af anonyme og pseudonyme muslimhadere gør det vanskeligt for saglige læsere at føre en blot nogenlunde sober debat i relation til blogindlæg - uanset ståsted i øvrigt. Man behøver ellers blot kaste et blik på kommentarerne til nogle af landets mest læste blogs for at se, hvor mange gengangere i ovennævnte kategori, der huserer med de facto copy-and-paste-indlæg, meget ofte uden den fjerneste forbindelse til argumenter, der er fremført i de indlæg, de 'kommenterer'. Nu er Weekendavisen så dykket ned i et lille, men meget symptomatisk hjørne af blogland - nærmere bestemt en af blog-sumpens mest uafbalancerede landingsbaner, nemlig JP-bloggen Kulturkløften. Her er det ikke alene kommentarfelterne, der flyder over af ekstreme panikscenarier, men i særdeleshed også skribenten selv, Nicolai Sennels - der blev kendt for bogen Blandt kriminelle muslimer (hvis talløse eksempler på elementære fejlslutninger og polemisk manipulation, jeg tidligere har redegjort for i detalje: Nicolai Sennels - pseudofaglig, antimuslimsk manipulation). "3. verdenskrig er begyndt," skriver han på sin JP-blog, og tegner dette scenario af vores umiddelbare fremtid: "Inden fem år vil vi have reel guerillia-krig i vores storbyer med skudvekslinger mellem muslimske grupper og vestlige autoriteter. Vi vil se fronte og barikkader, døde politimænd, hævnangreb med selvmordsbomber, hæren griber ind, voldelig selvtægtsgrupper på begge sider og vi vil få vores egne Gaza-striber hvor stadigt mere permanente undtagelsestilstande er en realitet. Tryghed, velfærdssamfundet, økonomi og håb for fremtiden vil være skudt i sænk. Samtidigt vil mere eller mindre officielle organisationer i den muslimske verden støtte deres 'brødre' med viden, våben, mandskab og politisk og økonomisk pres." ( Nicolai Sennels, 22.11.2009). En måned tidligere lød det tilsvarende fra Sennels' krystalkugle i en kommentar til et af hans egne indlæg: "Vi får formentligt undtagelsestilstande og guerillakrige i vores europæiske byer inden for en håndfuld år. Kampene i sig selv vil gøre vores lande ukendelige i en årrække, og selvom vestlige magter endnu ikke har vundet en krig mod guerrilla-krigere, så har vi vi trods alt overmagten - hvis vi vil bruge den. Derefter følger så en mere konventionel konflikt mellem geografisk definerede områder, som udspiller sig mellem islamiske og vestlige lande. Og med vores teknologi, velfungerende kultur og stigende uafhængighed af Mellemøstens olie vil vi også vinde der. Men der går nok et halvt århundrede, førend vi kan trække vejret dybt og frit igen." (JP.dk, 28.10.2009). Weekendavisens journalist konstaterer, at Jyllands-Posten er "gået hen og blevet et af landets største fora for moderne dommedagsvisioner" samt "et populært forum for krigsopfordrende, islamhadende, nedværdigende og injurierende ytringer, som ifølge den juridiske ekspertise er lovstridig" (Weekendavisen, 28.11.2009). De dybsindige klakører, der bakker op om Sennels' blog-indlæg, er ligeledes refereret i avisen, der bl.a. opremser følgende:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder: »Sov godt«
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Fostre får lov at gå til, selv om de godt kunne reddes: »Jeg beskyldte mig selv for, at jeg ikke kunne holde på vores barn«
-
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
-
Hallo DR, hvad er det for en historie, I vil fortælle?
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
Lyt til artiklenLæst op af Birgitte Kjær
00:00