Ny statsborgerprøve

Lyt til artiklen

Jeg har nedenstående klumme i dagens trykte avis: Det er kommet frem, at den skærpede prøve, som 5.500 indvandrere skulle bestå for at kvalificere sig til dansk statsborgerskab, ikke alene indeholdt stave- og sprogsjusk, men også tvetydige svarmuligheder, unøjagtigheder og faktuelle fejl. Især syv af spørgsmålene har været genstand for kritik, og eftersom man skal besvare 32 ud af 40 spørgsmål korrekt, kan der altså være en lang række ansøgere, som uforskyldt har svaret forkert. Kun 25 procent bestod, og mange har derfor påpeget, at sværhedsgraden har været for høj. Da Jyllands-Posten således udsatte 21 gymnasieelever fra Københavns Tekniske Gymnasium for prøven, bestod kun seks – og heraf havde de fem blot 33 korrekte svar og lå med andre ord tæt på dumpegrænsen. Alt taget i betragtning er det eneste rimelige naturligvis at give de dumpede ansøgere mulighed for at gå om. Nu mener jeg godt nok, at en sådan prøve i alle tilfælde er absurd, eftersom de grundlæggende rettigheder, som statsborgerskabet indebærer, selvfølgelig ikke skal erhverves gennem en prøve på tilfældig paratviden. Men jeg er da ikke for stor til at række Integrationsministeriet en hjælpende hånd – og jeg er stadig væk i nytårshumør. Så værs'go', Birthe Rønn Hornbech, her følger ti nye spørgsmål til erstatning af nogle fra den gamle statsborgerprøve, som har været genstand for så hård kritik:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her