Den multikulturelle samfundsudvikling og befolkningssammensætningen forandrer det religiøse landskab i Danmark, hvorfor en række kirker står tomme, især i København. Spørgsmålet er, om de skal rives ned, eller om kirkebygningerne kan bruges til nye formål. I tilfælde af en smuk bygning er det sidste vel mest oplagt - blandt eksempler herpå er allerede Nikolaj Kirke på Nikolaj Plads i København og den tidligere methodistkirke, Bethania i Møllegade på Nørrebro. Nikolaj Kirke har siden 1917 været anvendt til kulturelle arrangementer, og Bethania blev i 2005 omdannet til Literaturhaus efter tysk forbillede og er foreløbig Danmarks eneste litteraturhus. Nu er det sikkert begrænset, hvor mange litteraturhuse og udstillingssteder, der er behov for, men nogle stykker flere ville næppe være af vejen. Endvidere kunne man tilbyde muslimske menigheder at overtage nogle af kirkerne og omdanne dem til moskeer. Det har tidligere været på tale, og der har været forskellige udmeldinger af både positiv og negativ karakter fra muslimsk og kristen side - men det er en mulighed, som naturligvis bør stå åben. Endelig kunne man overveje at lade kirker stå tomme, slet og ret. Fjerne religiøst inventar og gøre dem til en slags stille frirum, hvor hvem som helst kunne komme og tage en pause fra hverdagens gøremål, læse en bog eller fordybe sig i tanker. Det ville ikke koste meget andet end de løbende udgifter til vedligeholdelse, rengøring og eventuelt lidt regelmæssigt opsyn. I visse tilfælde kunne en tidligere kirke tjene flere formål - at kombinere sådanne frirum (eller læserum) med biblioteker eller litteraturhuse, ville afgjort være en overvejelse værd.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Sjældent har man set et nyt dansk navn ramme sit publikum så hårdt og så rent
-
»Det husker jeg ikke« Trump-ministerens forklaringer i Kongressen skærper presset om Epstein-forbindelser
-
Jeg har aldrig oplevet noget lignende
-
Nationalbanken: Det vælter ind med højtuddannet udenlandsk arbejdskraft
-
»Jeg har obduceret nogle af de køer, der har fået Bovaer. Jeg har set blødninger i vommen«: Fagfolk og politikere retter skarp kritik af ny rapport
-
Klarlund til læser: Lad mig slå det helt fast én gang for alle. Det er en myte
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce