RU og VU vil tillade polygami

Lyt til artiklen

Radikal Ungdom (RU) har netop genfremsat et udmærket liberalistisk forslag om at tillade polygami og udsendt en ny pressemeddelelse (10.7.2007), der imidlertid pudsig nok er nærmest identisk med en gammel pressemeddelelse (25.5.2007). Jeg skal ikke kunne sige, om det er agurketidens mangel på nye politiske tiltag, der gør, at en pressemeddelelse bare genudsendes - men problemstillingen er jo ikke mindre relevant nu, og Nyhedsavisen har indhentet kommentarer fra en række øvrige politiske ungdomsorganisationer. I pressemeddelelsen fra RU (faktisk i begge pressemeddelelser fra RU) udtaler ungdomsorganisationens retsordfører, Asser Gregersen: »I mange tilfælde kan et ekstra sæt hænder i hjemmet sikkert få hverdagen til at glide lidt lettere for alle, og hvis en 3. ægtefælle gør livet dejligere for de to andre, kan jeg ikke se nogen grund til at vi andre skal blande os.« Ifølge Nyhedsavisen støtter VU forslaget, hvorom socialordfører Rolf Liljegren udtaler: »Det er muligt, at vi ikke selv har lyst til at dele vores egne ægtefæller, men det betyder jo ikke at vi skal forhindre andre som har lyst til at gøre det – og som måske allerede gør det. Det her handler om frihed og om ikke at stille unødvendige forhindringer i vejen for kærligheden.« (avisen.dk, 10.7.2007). Nøjagtig samme udtalelse er imidlertid tilskrevet RU's retsordfører, Asser Gregersen i pressemeddelelsen fra de unge radikale, og en fælles pressemeddelelse fra RU og VU har jeg ikke kunnet finde, skønt RU refererer til »begge partier« - men bortset fra disse og andre desorienterende, formelle detaljer, kan man altså konstatere, at der er ungdomspolitikere, som ser helt udramatisk og nøgternt på problemstillingen. RU tilføjer her forslagets altafgørende præmisser:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Fylder engelske ord for meget i dansk?

Christian synes, at »det ville være über fedt, hvis TV2 lod ’news’ hedde ’Nyheder’«. Jörg skriver, at sprog »ikke kan styres«, mens Jens Oluf mener, at mange mennesker og især de unge »dybest set er ligeglade«. Hvad mener du?

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her