Gamle Camre ka' endnu

Lyt til artiklen

Mogens Camre er på vej ud af dansk politik - eller på vej ud på sidelinjen i dansk politik - for han genopstiller ikke til EU-parlamentet, og han har efter Pia Kjærsgaards mere eller mindre udtalte diktat afvist at genopstille til Folketinget. Han har imidlertid bragt sig selv i søgelyset igen på den eneste måde, han formår - ved at sige noget tilpas absurd eller ekstremt, der samtidig indeholder en titanisk skamros af Danmark og danskere. Sådan kommer man let i alle medier, leverer et indspark - eller skulle vi kalde det benspænd - som ingen glemmer, og generer kun dem, der enten ikke kan eller i forvejen aldrig kunne drømme om at ville stemme på Dansk Folkeparti. Det er den 73-årige politikers glansnummer, men for en gangs skyld var det ikke indvandrere eller muslimer, Camre fandt det nødvendigt at hæve sig selv og sine landsmænd over, men østeuropæiske politikere i EU. Til Radio France Internationale udtalte han således: "Der er mange grunde til, at de ikke er kvikke nok eller dygtige nok til at køre det samfund. Men de får altså mange, mange flere stemmers indflydelse end Danmark. Hvis det nu var en erhvervsvirksomhed, ville man sætte danskere til at køre hele butikken." (Citeret efter Ritzau, 13.5.2009). Flere østeuropæiske politikere er forståeligt fortørnede og kalder både udtalelsen "diskriminerende" og "racistisk". Det kan jeg ikke umiddelbart se nødvendigvis skulle være tilfældet, dertil er udtalelsen vel lige akkurat tilpas upræcis - men stærkt ringeagtende er den unægtelig. Jeg kan dog ikke lade være med at undre mig en smule over udvalget, når denne sag får Ritzau til at minde de danske nyhedslæsere om, at Camre skam har et katalog af "kontroversielle udtalelser" (som det hedder) bag sig:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her