Udenrigsminister Lene Espersen er for en gangs skyld udfordret på sin udenrigspolitiske linje frem for sine ferier, og det er ikke mindre end tre tidligere udenrigsministre, der tager bladet fra munden og i samlet front kritiserer den eftergivende politik over for Israel. I en fælles kommentar i Berlingske Tidende skriver Uffe Ellemann-Jensen, Mogens Lykketoft og Niels Helveg Petersen først med nogen underdrivelse, at vi fra dansk, europæisk og amerikansk side skal presse Netanyahu til at "forlænge byggestoppet for bosættelser" - hvor et definitiv stop dog er altafgørende og en afvikling i vid udstrækning nødvendig - men dermed lægger de også blot op til det helt utvetydige statement, at forhandlingerne mellem israelere og palæstinensere ikke er et mål i sig selv, men at målet er "at oprette en palæstinensisk stat indenfor 1967-grænserne og med Øst-Jerusalem som Palæstinas hovedstad" ( Berlingske Tidende, 19.8.2010). Det burde der jo ikke være nogen slinger i valsen i forhold til, hvis man ønsker at fremme stabilitet og afmontere den militære besættelse på Vestbredden. At israelerne skal trække sig ud af de besatte områder er desuden i overensstemmelse med den mest åbenlyse læsning af FN's Sikkerhedsråds Resolution 242 (om fortolkningsstridighederne i den forbindelse, vil jeg her nøjes med at henvise til min egen bog, Terrormyten og det amerikanske imperium, side 107-110) og ikke mindst FN's Sikkerhedsråds Resolution 465 fra 1980, hvor det hedder:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Ukraines forsvar kan miste nøgleleverandør efter lækket samtale
-
»Om vi var enige om at få seks børn? Nej, nej. De er alle sammen smuttere«
-
Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig
-
Rasende Trump vil intimidere Europa, men han har dårligere kort på hånden end tidligere
-
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Klumme af Noa Redington
Kronik af Knud Peder Jensen
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
Lyt til artiklenLæst op af Lars Igum Rasmussen
00:00
Ny lyd-app fra Politiken
Politiken Lyd er lavet til dig, der hellere vil lytte til nyhederne og journalistiske fortællinger i stedet for at læse dem.
Det føles mærkeligt at grine her. Og det viser, hvor stort hans talent er