God weekend til alle venlige debattører, der i eget navn bakker op om et mere humanistisk Danmark, og god weekend til alle saglige kritikere, der i eget navn er uenige i mit sigte. Også god weekend til de mange pseudonyme foragtere, som puster sig op bag en hadefuld maske og kun finder en bizar tilfredsstillelse i hån og had. Men hvad med at lægge masken og prøve at udtrykke jeres standpunkter i eget navn? Det kan til tider hjælpe lidt, når man ellers har vanskeligt ved at forholde sig til substansen - og hånden på hjertet: det er der en del af jer, der har. Og så er det i øvrigt kujonagtigt ikke at stå ved sig selv. Eller med Montequieus ord: »Til dem der skriver anonyme breve: Tatarerne havde pligt til at indridse deres navn på deres pile, for at man kunne vide hvem angrebet kom fra.« Og husk: Der er andet i livet end intrigerne på Christiansborg og den seneste avisforside … Læs en god dansk klassiker, smut hen og lej en god film eller gå en lang tur og oplev en anderledes dansk naturlokalitet, f.eks. Sorte Næse. Og husk forresten, at også 'fremmede' skal passe på med at være alt for fremmede over for hinanden ...
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han nægter at lade sig betjene på engelsk, når han går på restaurant i Danmark
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Ny måling: Danskernes tillid til ét europæisk land er femdoblet
-
Rejsebureau om turismen på elsket tropeø: »Det er gået helt bananas«
-
Oscarvinder fra danskproduceret dokumentar mister sin statuette
-
41-årig mand: Kommer jeg til at virke grænseoverskridende, hvis jeg gør det?
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce