Naturligvis skal enhver politiker ikke altid finde sig i enhver journalists eller enhver anden politikers spørgsmål, for selvfølgelig kan der være tidspunkter, hvor afvisning af et spørgsmål er helt på sin plads. Men som ansvarlig og magtfuld minister skal man i et åbent retssamfund stå klart og entydigt til ansvar for sin magtudøvelse og svare på relevant kritik. I tilfældet Birthe Rønn Hornbech har hendes tilbagevendende tilbøjelighed til ligefrem at stikke af fra kritiske spørgsmål og undlade at besvare oplagte afklarende spørgsmål fra pressen (f.eks. hendes særegne stirrende tavshed) imidlertid for længst udviklet sig til en surrealistisk farce af bizar magtarrogance. Senest, da hun var i samråd i Inførdsretsudvalget om, hvorfor Integrationsministeriet i flere år har afvist statsborgerskab til statsløse unge, selv om det var og er i strid med FN-konventionerne. Hendes forklaring om, at »sagsbehandlerne ikke har kendt konventionerne,« er ikke alene absurd, men også ganske åbenlyst forkert, fordi håndbogen i indfødsret, der er skrevet af to tidligere chefer i Indfødsretskontoret, udførligt forklarer konventionerne på dette område, hvorfor der selvsagt er grund til at få uddybet og afklaret de fatale fejl under sagsforløbet i Hornbechs ministerium. Men dér sad hun så i ophøjet majestæt og nægtede at svare, når de kritiske spørgsmål blev for nærgående:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Michael Jarlner: Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder: »Sov godt«
-
Mette Frederiksen terroriserer sin egen befolkning
-
Amerikansk ekspert: »Kan de se bort fra, at de sidder med verdens rigeste mand, der beder om flere penge?«
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Fostre får lov at gå til, selv om de godt kunne reddes: »Jeg beskyldte mig selv for, at jeg ikke kunne holde på vores barn«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce