0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dyrby må gå efter TV2-spinskandale - og Jes Dorph?

Rune Engelbreth Larsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Som jeg har skrevet tidligere, senest i indlægget »EB afslører igen Watergate-spinkultur - og TV2's følgagtighed?«, påpegede Michael Jeppesen allerede i 2010, at TV2 Nyhedernes chef, Michael Dyrby har spillet en yderst problematisk rolle som regeringsloyal håndlanger for tidligere forsvarsminister Søren Gade og tidligere udenrigsminister Per Stig Møller, idet han aktivt forsøgte at fjerne fokus fra lækagesagens udspring i regeringen og rette mistanken mod daværende oppositionspolitikere i Udenrigspolitisk Nævn - selv om han vidste, at lækagen stammede fra Forsvarsministeriet.



Nu er historien også kommet op på Ekstra Bladet: »Hvad seerne aldrig fik at vide var, at stationens ledelse kendte navnet på kilden til lækagen, som ikke er dem, Per Stig Møller mistænkte. Og den dag i dag ligger artiklen med de samme udtalelser uimodsagt på TV 2´s hjemmeside.«

Betegnende nok agerer Dyrby nu nøjagtig som en professionel spindoktor og politiker - han går selvfølgelig i flyverskjul for at undgå avisens kritiske spørgsmål og nøjes med at skrive i en mail, at han »ikke er enig i avisens præmis«.

Dyrby bør selvfølgelig ikke fortsætte som chef for uafhængige nyheder på en neutral public service station som TV2 efter at have ageret VK-regeringens eksterne beskytter i denne sag.

Og ikke blot Michael Dyrby, men også TV2's Ulla Østergaard og Jes Dorph har problemer med prioriteringen.

TV2-redaktør Ulla Østergaard er for tiden væk fra de programmer, der har med spinskandalen om Thornings skattesag at gøre, fordi hun er gift med ex-spindoktor Peter Arnfeldt og dermed inhabil i dækningen af Arnfeldts rolle - men det er ikke blot som hustru, at hun tilfældigvis er inhabil i én aktuel sag. Ikke nok med, at hun har selv har været spindoktor for Lars Løkke Rasmussen, før hun som spindoktor for Naser Khader fik manøvreret Ny Alliance over i Anders Fogh Rasmussens lejr bag ryggen på Gitte Seeberg - hun har også været alt for velvillig som Løkkes hjælpende hånd i sit job på TV2: Løkkes lejesvend, TV2's Ulla Østergaard igen-igen.

Og TV2's populære royale studievært Jes Dorph demonstrerer i sine forargede udfald mod journalisten Nils Giversen med al tydelighed, at han er inhabil i lækage-sagen.

Det er Giversen, der har optaget sin famøse samtale med TV2's Rasmus Tantholdt, og hvorfra afsløringen af Søren Gades og Jacob Winthers magtmisbrug stammer, hvilket har fået Dorph op i det røde felt: »Jeg vil bare gerne fortælle ham, at han er et gedigent røvhul,« siger han elskværdigt om Nils Giversen (Ekstra Bladet, 14.12.2011) og fortsætter: »Han har jo tilsyneladende planlagt det, i og med han ikke fortalte Rasmus, at han båndede samtalen. Det er et bagholdsangreb.«

Sagen er, at Tantholdt selv var i dilemma - næppe stærkt interesseret i at dække over Gades og Winthers spin, for som han siger på lydfilen: »... det er Jacob Winther, der bringer mig i en lortesituation. Ved at sige det til mig, bringer han mig i en pisse-lorte-situation.« Nils Giversen sørger med andre ord for, at Tantholdt beretter det hele til ham, og har dermed muligheden for at lade offentligheden få indsigt i sagen.

Det er måske opsigtsvækkende at bånde en samtale med en kollega - men langtfra så opsigtsvækkende som magtmisbruget i toppen af magtpyramiden.

Dorph afslører sig derfor igen som en simpel magtlakaj, der i stedet for at kaste sig over betændt magtmisbrug, raser over en båndet optagelse, som afslører magtmisbrug og manipulation i Forsvarsministeriet og VK-regeringen.

Lektor i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen fastslår da også, at en række journalister er inhabile i TV2-dækningen af sagen:



Ikke overraskende er TV2 Nyhedernes chef Michael Dyrby uenig, men han vil ikke kommentere Oluf Jørgensens specifikke kritik. Igen reagerer han altså som en professionel spindoktor frem for som en chef for en public service-stations nyheder.

Der skal med andre ord ikke alene ryddes op i spindoktor-kulturen i Venstre, der skal også ryddes op på TV2 - hverken Dyrby eller Østergaard er simpelthen tilstrækkeligt partipolitisk neutrale. Ikke på grund af deres eventuelle holdninger - de kan mene og sige hvad de vil i debatten - men fordi de i deres professionelle virke ganske enkelt har bidraget aktivt til at beskytte tidligere regeringspolitikere frem for at varetage den partipolitisk neutrale funktion, deres public service-job forudsætter.

APROPOS

> TV2 som magtens beskyttende hånd

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu