Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Fatima Hachem
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den dovne studerende har aldrig været flittigere

Tårnhøje ledighedstal har skabt nye typer studerende, der også knokler på arbejdsmarkedet.

Fatima Hachem
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er en kendsgerning, at de studerende knokler røven ud af bukserne dagligt på universiteterne og på arbejdsmarkedet for at blive så dygtige og attraktive for den kommende arbejdsgiver som muligt. Alligevel vil myten om den dovne studerende ikke dø.

Forleden mødte jeg en tidligere studiekammerat. Han er i gang med at skrive sit speciale, og snakken faldt naturligt på livet under og efter studierne.

Han er stresset, fortalte han. Men det er egentlig ikke specialeskrivningen, der stresser ham. Til gengæld er det tanken om ikke at kunne få et job efterfølgende, der får ham til at ligge søvnløs om natten.

LÆS DSU-FORMAND

Godt nok har han haft et par ansættelser her og der under studiet og scoret fine karakter på eksamensbeviset. Men han ved, at det jo slet ikke er en garanti for, at han kan få et job, når tiden bag universitetsmurene skal skiftes ud med en tilværelse på arbejdsmarkedet.

»Har du set konkurrencen derude, Fatima? Den er jo fuldstændig absurd«, sagde han til mig med en vis desperation i stemmen.

Ja, selvfølgelig har jeg set konkurrencen derude. Hvem har ikke opdaget den?

Med politisk opmuntring er min generation blevet lovet guld og grønne skove, hvis vi i en fart fuldfører en uddannelse. Og her står vi med eksamensbeviset inden for rækkevidde, hovedet tanket op med viden og engagement og må se i øjnene, at så mange som hver tredje nyuddannet kan se frem til et kortere eller længere ophold i dagpengeland.

I dag satser vi ikke kun på gode resultater på eksamensbeviset, men i højere grad på løbende at booste cv'et med relevante studiejobs, udlandsophold, praktik og kurser

Ikke ligefrem det scenarie, vi drømte om, da vi som håbefulde studerende i sin tid søgte ind på drømmeuddannelsen.

Derfor har jeg fuld forståelse for min vens bekymring.

I dag satser vi ikke kun på gode resultater på eksamensbeviset, men i højere grad på løbende at booste cv’et med relevante studiejobs, udlandsophold, praktik og kurser. Og det er sommetider med en knugende fornemmelse i maven. For hvad hvis man ikke får praktikpladsen, det studierelevante arbejde, der måske oven i købet er ulønnet? Er det så vores egen skyld, at vi ikke med det samme får foden ind på arbejdsmarkedet?

LÆS PER MICHAEL JESPERSEN

Vi må samtidig se i øjnene, at de tårnhøje ledighedstal også har skabt nye typer studerende, der ikke kun knokler på studiet, men også på arbejdsmarkedet i form af studiejobs, praktik og netværk. Vi har simpelthen accepteret præmissen om, at vores universitetsuddannelse ikke alene baner vejen for os længere, men at vi er afhængige af de erhvervserfaringer, vi gør os ved siden af studiet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der var derfor med blandede følelser, da jeg for nylig modtog nyheden om, at det kvalitetsudvalg, regeringen har nedsat til at styrke de videregående uddannelser, slår et slag for, at de studerende frem for at bruge 33 timer om ugen på studiet i stedet skal bruge 43 timer.

Hvis udvalget med deres udmelding om mere studietid vil give studerende mere undervisning, er det fantastisk. Alt for mange studerende tilbydes i dag så lidt som fire undervisningstimer om ugen.

Men det er virkelighedsfjernt, når kvalitetsudvalget kritiserer os for at være for lidt studieaktive. For rigtig mange studerende har gang i studierelaterede aktiviteter udenfor universiteterne, der kvalificerer dem til at komme ud på det arbejdsmarked, der venter efter endt studie.

Når vi bruger 33 timer på studiet om ugen, bruger mange af os resten af tiden på studiejob og praktikforløb. For eksempel som kommunikationsmedhjælper i et EU-projekt, student i centraladministrationen, assistent i en IT-virksomhed og andre stillinger og uddannelsesforløb.

Jeg er selv en af de mange, der fra første færd på studiet har prioriteret at arbejde hårdt ved siden af studiet for at afprøve mine evner og dygtiggøre mig. Når udvalget klandrer de studerende for at være for lidt aktive, var det nok værd at undersøge, hvad vi ellers bruger tid på, når vi ikke sidder i overfyldte forelæsningssale eller studerer hjemmefra alene eller i læsegrupper.

LÆS DEBAT

En undersøgelse fra Dansk Magisterforening viste for et par år siden, at hele ni ud af ti studerende har haft et studiejob, mens de læste. Det er der netop også gode erhvervsmæssige og økonomiske grunde til.

Vi ved fra undersøgelse foretaget af ingeniørforeningen, at de studerende, som havde et relevant studiejob i perioden 2008-2011, i dag har en løn, som i gennemsnit er næsten 1.500 kroner højere end tilsvarende studerende med ikke-relevante job.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En anden undersøgelse fra Djøf viste, at 70 procent af de 1.386 dimittender, der var kommet i job, havde suppleret eksamensbeviset med relevant studiearbejde.

Faktum er, at de studerende konstant ruster sig til en foranderlig fremtid, hvor de imødekommer faglige og erhvervsmæssige krav for at kunne blive så forberedte og attraktive som muligt over for arbejdsgivere.

Når myten om den dovne studerende alligevel ikke vil dø, er det fordi, det er unuancerede historier om de studerende, der får størst opmærksomhed hos politikerne og i medierne. Virkeligheden er den, at vi stort set aldrig har været flittigere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden