Fyr flere folkeskoleledere

Lyt til artiklen

I min folkeskoletid blev jeg smidt uden for døren et par gange. Nogle gange skal man bare holde kæft. Men når jeg kom ind til timerne igen, var mine lærere trods alt mine venner. Ikke en autoritet eller noget, man frygtede og som mindede én om lektor Blomme fra 'det forsømte forår'. De fleste af dem i hvert fald.

Den moderne lærer er lyttende og forstående, og man snakker om tingene. Lærer og elev er sågar dus med hinanden - de største autoritære træk er væk. Det er ellers ikke længe siden, at spanskrøret svajede fra side til side i klasselokalerne og skabte en ubehagelig atmosfære. Det var dengang ingen turde sige læreren eller nogen som helst anden autoritet i samfundet i mod. Et ungdomsoprør og nogle årtier senere er vores forhold til autoriteter ændret markant. Ikke mindst i folkeskolen og uddannelsesverdenen generelt, som ofte kritiseres for at mangle disciplin. Senest af Pia Kjærsgaard, der befaler disciplin i klassen i TV2-programmet ”velkommen til virkeligheden”, hvor hun prøvede kræfter med jobbet skolelærer, og her stod det vidst klart for alle, at det ikke lykkes hende at tage disciplinen med ind i klasseværelset.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her