Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Køb. Grundlægger og ejer af Amazon, Jeff Bezos, er blot en blandt mange finansmænd i USA, der har opkøbt en medievirksomhed.
Foto: Reed Saxon/AP

Køb. Grundlægger og ejer af Amazon, Jeff Bezos, er blot en blandt mange finansmænd i USA, der har opkøbt en medievirksomhed.

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad vil Amazon-ejeren med en avis?

Vil Jeff Bezos øge sin politiske indflydelse eller vise, at han kan løse bladhusenes digitale udfordringer?

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To dage før Washington Post annoncerede salget til Jeff Bezos, meddelte New York Times, at de havde solgt Boston Globe til John Henry, der i forvejen ejer baseballklubben Boston Red Soxs og Premier League-fodboldklubben Liverpool.

Finansmanden Warren Buffets investeringsselskab har opkøbt snesevis af lokalaviser og lige nu spekuleres der i, om det bliver den velhavende industrimand Charles Koch, der overtager Los Angeles Times og Chicago Tribune.

De seneste måneder har mange ikke mediekyndige forretningsfolk overtaget kontrollen med flere amerikanske aviser – måske fordi de søger politisk indflydelse, nyder prestigen ved at eje en avis, eller fordi de reelt tror, at det er en god investering.

Jeff Bexos har sagt meget lidt om sit motiv for at købe Washington Post.

Til gengæld var kommentatorerne ikke sene til at komme med deres bud på, hvorfor Kindle-opfinderen og ejeren af verdens største boghandel har kastet sig over Washington Post, avisen, der er benyttet og agtet af mange politiknørder verden over og bredt kendt af mange andre for afsløringerne i Watergate-sagen, der førte til præsident Nixons fald.

Kritikerne siger, at Bezos har stor interesse i at påvirke de politiske processer i Washington, D.C. Som Amazon-ejer er han naturligvis interesseret i lovgivningen på områder som salgsskatter, regulering af internettet og international handel.

Jeff Bezos bruger allerede millioner af kroner på lobbyarbejde, og nu ejer han også en anset avis, der har meget stor indflydelse i Washington

Han bruger allerede millioner af kroner på lobbyarbejde, og nu ejer han også en anset avis, der har meget stor indflydelse i Washington.

Andre kommentatorer tror på, som Bezos understregede i sit memo til medarbejderne, at han ikke vil bruge Washington Post til at fremme personlige interesser, men at han vil stå ved de publicistiske værdier, der har præget avisen siden 1877.

De forudser, at han vil bruge yderligere ressourcer på at styrke avisen – endnu flere midler hans personlige formue, men også udviklingsressourcer, som kan sikre den økonomisk skrantende avis en digital fremtid.

Men selv om Jeff Bezos er en teknologistærk forretningsmand med et stort netværk blandt innovationsstærke udviklere, kan han få svært ved at finde en prominent plads til Washington Post i den digitale politiske sfære.

Washington Post har altid haft en stærk placering som nichemedie for politisk interesserede. Derudover har interessen for politik og Washington, D.C.s indflydelse også været voksende i de seneste år, men denne særstilling har Washington Post ikke formået at udnytte digitalt.

Bezos største konkurrent er uden tvivl Politico, som i 2006 blev grundlagt af to Washington Post-medarbejdere, John Harris og Jim VandeHei.

Mens Washington Post sov digital tornerosesøvn og flyttede sin digitale redaktion langt væk fra hovedstaden, skabte Politico sig et solidt fundament i den digitale verden. Så solidt, at Politico af mange anses for at være det foretrukne medie blandt politikere, embedsmænd og politiske nørder.

Hvis det lykkes Bezos at bringe Washington Post tilbage på sporet, kan det jo være, at han får lyst til flere mediemæssige udfordringer

Den gamle avis har forsøgt at svare digitalt igen – blandt andet med den stærkt besatte Wonkblog, hvor prominente skribenter som Ezra Klein og Mike Konczal boltrer sig.

Men indtil videre har det været forgæves. Og Bezos får brug for langt stærkere våben end Wonkblog, hvis han vil erobre – eller generobre – pladsen som Washingtons foretrukne politiske medie, i den digitale verden.

I en tid, hvor alverdens avishuse eksperimenterer med betalingsløsninger og derfor flytter fokus fra annoncører til brugere, er det uden for diskussion, at Bezos kan bidrage med nyttige erfaringer fra Amazon. Hans fokus de sidste mange år har været på, hvad brugerne læser, og hvordan de gør det.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Washington Post skal nok samme vej: direkte kontakt med læserne, mere personaliseret indhold og gode målrettede kundetilbud.

Måske har Bezos de kvaliteter, der skal til for at blive en succesfuld publicist i en digital verden: Han er innovativ, teknologistærk, brugerfokuseret, stædig, en dygtig forretningsmand og en glimrende netværker.

Hvis det lykkes Bezos at bringe Washington Post tilbage på sporet, kan det jo være, at han får lyst til flere mediemæssige udfordringer.

Som en vittig kommentator skrev med reference til Amazons automatiserede købsforslag til loyale brugere: Baseret på dine tidligere køb, Jeff Bezos, kunne du også være interesseret i The Los Angeles Times, The Orlando Sentinel eller Chicago Tribune.

Tiden vil vise, om Bezos står ved sit løfte om, at Washington Post »should answer to its readers, not its owners«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden