skærme. I dag har mange af os en mobil eller en tablet med os, når vi ser tv - en såkaldt second screen.
Foto: Mark Lennihan/AP

skærme. I dag har mange af os en mobil eller en tablet med os, når vi ser tv - en såkaldt second screen.

Lars Grarup

Web-tv giver magten til brugerne

Sammensmeltningen af net og tv er nu en realitet. Hvad betyder det for tv-branchen, at vi vænner os til flere skærme?

Lars Grarup

Vi har været vant til, at vores stue-tv i generationer har været fodret med tv- signaler fra antenne, kabel og satellit.

Disse distributionsformer er i dag under stærkt pres fra internetbåret tv, der på grund af udbygningen af bredbåndsnettet er ved at erobre en stærk position.

Eksemplerne er mange. Streamingtjenesten Netflix laver egenproducerede tv-serier, Amazon lancerede 14 egenproducerede komedie- og børneserier denne sommer, BBC afprøver nye komedieserier på deres iPlayer, og YouTube investerer mere end 100 millioner dollar i egenproducerede tv-serier og laver partnerskaber med store engelske tv-produktionsselskaber.

Selv Wall Street har været forbavset over den enorme vækst, som for eksempel Netflix har haft.

Tjenesten, som i Danmark blandt andet er kendt for den anmelderroste dramaserie ’House of Cards’, har fået særdeles godt fat i danske brugere.

Eksperter anslår, at streamingtjenesten allerede har fået en kvart million danske kunder. Men størst er væksten i USA, hvor Netflix har nået over 30 millioner abonnenter, hvilket er lidt mere end HBO og omkring ni millioner flere end USA’s største kabeloperatør, Comcast.

Hvad betyder det for det tv-branchen – distributører, producenter, tv-stationer – at ni ud af ti amerikanere i dag ser tv på nettet?

I mange år har denne branche levet i frygt for, at tv-publikummet ville forlade konventionelt tv til fordel for tv på internettet, og at det dermed ville være første skridt på vej til udfasning af tv-mediet, som vi kender det.

Men faktum er, at internet-tv på mange måder ligner konventionelt tv – den største forskel på tv-seningen i går og i dag er, at brugerne har langt flere valgmuligheder – de bestemmer selv, hvor og hvornår de ønsker at streame deres tv -indhold.

Væk er de faste seermønstre, hvor vi alle var tvunget til at se nyheder, dansk drama og børne-tv på bestemte tidspunkter. En udvikling, der især er slået igennem hos de digitalt indfødte, som ser tv på tablets, smartphones, pc’er og smart-tv, når de har tid og lyst.

En anden vigtig nyskabelse ved web-tv er muligheden for interaktion. I dag har mange af os en mobil eller en tablet med os, når vi ser tv – en såkaldt second screen, som vi ivrigt benytter, selv om vi samtidig ser tv.

En anden vigtig nyskabelse ved web-tv er muligheden for interaktion. I dag har mange af os en mobil eller en tablet med os, når vi ser tv - en såkaldt second screen, som vi ivrigt benytter, selv om vi samtidig ser tv

En aktuel amerikansk undersøgelse viser, at 80 pct. af seerne lavede noget andet, samtidig med at de så tv.

De surfede på nettet, tjekkede e-mail, sendte beskeder eller var på sociale medier, hvor de delte tv-oplevelsen med deres venner eller sendte respons til tv-tilrettelæggerne.

På nyhedssitet Huffington Post, som netop har ansat 100 journalister i deres web-tv-afdeling, har alle seere mulighed for at deltage i deres studieprogrammer. Hvis de har et kamera i deres pc, så kan de via nettjenesterne Skype og Google Hangout deltage direkte i debatten.

Et enkelt klik på sitet, hvor live-tv-programmet sendes, er nok – du er igennem og deltager i debatten.

Eller forestil dig for eksempel, at du, mens du ser ’X Factor’ på dansk tv, har mulighed for at komme backstage og se, hvordan produktionen tager sig ud derfra – direkte på din tablet eller smartphone.

Dermed er der mulighed for en langt større seerinvolvering end den almindelige passive sening, som vi i generationer har været vant til.

I Skandinavien er der langsomt ved at komme gang i de nationale producenter af tv-indhold – både de licensfinansierede og private tv-stationer har lugtet lunten og lanceret streamingtjenester, som så småt er ved at få et publikum – ikke mindst blandt de yngre.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Også dagbladene er på vej – VG i Norge og Ekstra Bladet i Danmark arbejder seriøst med web-tv, og de er begge ved at få brugertal, der kan konkurrere med seertallene på de små tv-kanaler.

Web-tv er blevet en vigtig del af vores netoplevelse. Fordi teknologien er der, indholdet er der, og brugerne har taget det til sig

Sammensmeltningen af net og tv er nu en realitet, og det skaber selvfølgelig en endnu stærkere position for internettet som distributør for indhold – såvel tekst som lyd og billeder.

Og de store tv-spilleres hånende kommentarer om web-tv er stilnet af: De har indset, at både kvaliteten af indholdet og kvantiteten af udbuddet er en reel trussel mod den traditionelle distribution af tv-indhold.

Web-tv er blevet en vigtig del af vores netoplevelse. Fordi teknologien er der, indholdet er der, og brugerne har taget det til sig.

På den baggrund er det vel ikke unaturligt at tro, at de store penge også følger med, så vi brugere kan se frem til flere kvalitets-tv-oplevelser fra langt flere leverandører, hvor produktionen er tænkt og lavet til nettet.

LARS GRARUP

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden