smartphones. Noget tyder på, at 2014 bliver året, hvor trafikken til de websites, vi besøger, primært kommer fra mobile enheder.
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)

smartphones. Noget tyder på, at 2014 bliver året, hvor trafikken til de websites, vi besøger, primært kommer fra mobile enheder.

Lars Grarup

Et kig i den digitale krystalkugle 2014

Sikkerhed, mobilrevolution, professionel brug af sociale medier, web-tv og flere betalingsløsninger er årets kodeord på nettet.

Lars Grarup

De seneste års overvågningsskandaler har sat ekstra fokus på brugerens sikkerhed på nettet – både i privat og arbejdsrelateret sammenhæng.

Det vil i 2014 føre til øget brug af kryptering og nyskabelser på verifikationsfronten, hvor vi vil blive præsenteret for nogle alternativer til de traditionelle password, vi benytter i dag.

Når vi besøger vores netbank, krypteres vores data helt automatisk, men når de fleste danskere i dag udveksler mail, sker det uden kryptering, og de er derfor nemme at læse for uvedkommende.

Det er relativt nemt at benytte krypteringsprogrammer på sin computer.

Microsoft har allerede indbygget dem i deres dyre Windowspakker, men hvis man ikke har adgang til dem, kan man nemt downloade gratis krypteringsprogrammer på nettet.

Den er en god idé at benytte de programmer, der har fri kildekode – for eksempel TrueCrypt. Når kildekoden er fri, kan man være relativt sikker på, at softwareleverandøren ikke har mulighed for at lade andre – NSA for eksempel – kigge med på vores data.

Mobilrevolutionen er ikke ny – vi har talt om det totale mobile gennembrud i en hel del år, men noget tyder på, at 2014 bliver året, hvor trafikken til de websites, vi besøger, primært kommer fra mobile enheder – smartphones eller tabletter.

Denne udvikling stiller store krav til ejerne af de websites, vi besøger.

Mange af dem har endnu ikke optimeret deres sites til mobilbrug, så brugeroplevelsen er langtfra optimal. Her er der stadig meget udviklingsarbejde at tage fat på. Og det er er nok en god idé at gå i gang med det samme.

Det kan nemlig nemt få konsekvenser for trafikken til disse sites, hvis de ikke bliver mobiloptimeret, da Google allerede placerer ikkemobilvenlige sites lavere i deres søgeresultater.

Det største forbrug af tv-indhold kommer til at foregå på vores smartphone eller tablet

Sociale medier har domineret den digitale dagsorden i mange år – og det vil naturligvis fortsætte i 2014.

Det nyeste skud på stammen, Snapchat, der er totalt dominerende blandt de unge, er et godt eksempel på en app, der har forstået at kombinere videoindhold og sociale medier. Og selv om forretningsmodellen ikke er udviklet endnu, står Google og Facebook i kø for at opkøbe Snapchat, hvor de ved, at de kan få adgang til denne vigtige målgruppe.

I det hele taget bliver både forståelsen af og brugen af sociale medier en vigtig dagsorden.

Ikke kun som mediefænomen, men fordi forståelsen af det digitale landsskab i stigende grad bliver en forudsætning for at kunne træffe de rigtige beslutninger i arbejdsmæssige sammenhænge.

Evnen til at benytte sociale medier – LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram – som professionelle redskaber vil blive efterspurgt i mange jobmæssige sammenhænge.

Det er også et faktum, at tv kommer til at udgøre en større andel af det indhold, som bliver distribueret på nettet.

Tv-indhold er det indhold, der deles allermest på nettet, og det er derfor højt prioriteret af diverse søgetjenester. Traditionelt broadcast-tv vil i de kommende år være under pres fra streamingtjenester som for eksempel Netflix og fra andre netmedier, der i stigende grad vil fokusere på web-tv.

Det gælder også for Politiken, hvor vi i det kommende år vil have fokus på at revitalisere vores tilbud, så vi i højere grad kan give vores brugere bedre tv-oplevelser inden for de indholdsområder, som vi prioriterer højest: politik, kultur, debat og forbrug.

Og her vil vi tage udgangspunkt i tv-oplevelsen på mobile medier, fordi det største forbrug af tv-indhold kommer til at foregå på vores smartphone eller tablet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sociale medier har domineret den digitale dagsorden i mange år - og det vil naturligvis fortsætte i 2014

2013 blev året, hvor en række indholdsmedier i Danmark indførte betalingsløsninger – betaling for film-, musik- og medieindhold blev en realitet for mange danskere. Også på Politiken, hvor vi indførte et digitalt abonnement til 44 kroner om måneden, som mere end 9.000 af vores brugere har sagt ja til at betale.

Og flere kommer til at følge trop i dette år – inden for alle indholdsgenrer.

Det er langtfra sikkert, at de betalingsløsninger, som nu er introduceret til brugerne af for eksempel musik, film, bøger og medier, er de rigtige.

Men det vigtigste er, at det er lykkedes at skabe forståelse hos brugerne for, at indhold i fremtidens digitale verden koster penge.

Og at de første indtægter for digitalt indhold er registreret på kontoen.

Så måske bliver 2014 det år, hvor det ikke kun er dem, der faciliterer kvalitetsindhold på nettet – for eksempel Google – der kan tjene penge, men også dem, der producerer det.

LARS GRARUP

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden