Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Gener. 'Genes in space' hjælper spillerne forskere medat analysere store mængder af ægte genetiske data. Foto fra spillet

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Digital økonomi: Spil på nettet og løs kræftens gåde

Spillere og spilindustrien kan hjælpe forskere med at løse fremtidens problemer.

Lars Grarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Play to Cure: ’Genes in Space’ er verdens første gratis mobilspil, hvor netspillere hjælper forskerne med at analysere store mængder af ægte genetiske data, som senere kan benyttes til at udvikle bedre og mere målrettet medicin mod specifikke kræftformer.

Spillet er udviklet af Cancer Research UK, Amazon Web Services, Facebook og Google.

Udviklere, forskere, spillere og designere har i fællesskab skabt et underholdende spil, som ifølge forskerne vil få indflydelse på fremtidens kræftbehandling.

Store muligheder Men Play to Cure er ikke et enkeltstående tilfælde. Spillere af det digitale puslespil ’Foldit’ fandt for et par år siden strukturen på et enzym, som skabte en aids-lignende sygdom hos aber. Det tog spillerne tre uger at tackle den udfordring, som forskerne havde arbejdet med i 13 år.

Også på det astronomiske område har spillerne hjulpet forskerne. Blandt andet via spillet ’Planet Hunters’, hvor spillerne hidtil har opdaget 40 planeter, der har været overset af professionelle astronomer.

Umiddelbart er netspillere og forskere ikke oplagte samarbejdspartnere, men når man kigger nærmere på deres arbejdsområde, så er de ikke så forskellige: De skal begge løse en specifik opgave på baggrund af nogle klart definerede regler.

Genetisk analyse drejer sig blandt andet om at finde mønstre i tilsyneladende tilfældige klynger af data. Kunne det populære spil ’Candy Crush’ videreudvikles, så spillerne blev sat til at hjælpe med at søge efter mutationer, som giver os kræft, diabetes eller Alzheimers? Måske.

Den virtuelle udvandring
Allerede nu er der en betydelig kritisk masse af amatøranalytikere at hente hjælp hos for de mange forskere, der har svært ved at få ressourcerne til at slå til i deres daglige arbejde.

Og potentialet er stort. Det anslås, at netspillere på globalt plan bruger 30 milliarder timer på spil om ugen.

Den virtuelle udvandring, som vi har været vidne til de sidste 20 år, har betydet, at der på verdensplan i dag er godt 500 millioner netspillere. Og lige om lidt, når strømbesparende spillekonsoller og wifi bliver udbredt i den tredje verden, ventes antallet af spillere hurtigt at vokse til 1,5 milliarder.

Langt de fleste spillere har gennem deres spil – for eksempel ’World of Warcraft’ – udviklet egenskaber, som egner sig glimrende til at hjælpe med løsninger af problemer i andre sammenhænge. De er optimister, de er meget produktive, de arbejder godt sammen, og de nyder at blive sat over for svære og komplekse udfordringer.



Politikere og interesseorganisationer gør et stort stykke arbejde for at løse de udfordringer, som vi samlet set står over for. Men deres ressourcer er alt andet lige begrænsede.



Derfor er det indlysende, at vi ser på de muligheder, der ligger i at udnytte det problemløsningspotentiale, der er hos alle de spillere, der benytter millioner af timer foran skærmene.

Lige om lidt er det 10 milliarder timer, de spiller – om ugen. Og tænk, hvis det ikke kun var astronomiske, medicinske og matematiske problemer, som netspillerne brugte energi på at løse, men at vi kunne sætte nogle vitale globale problemer på deres dagsorden: sult og klimaforandringer, to emner, vi har brug for at arbejde fokuseret med, hvis vores ambition er at sikre en ansvarlig overdragelse af kloden til de næste generationer.

En oplagt opgave for samfundsbevidste udviklere, forskere, designere, spillere – der burde kunne skaffe økonomisk støtte hos Google, Microsoft, Facebook eller Twitter. Her kan du selv hjælpe

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis du selv har lyst til at spille og deltage i videnskabelig research, er der mange muligheder.

Ud over de allerede nævnte kan du på ’Phylo’ arbejde med dna-research ved at hjælpe med at identificere muterede gener, og på ’Forgotten Island’ kan du hjælpe en robot med at rekonstruere et ødelagt økosystem på en lille ø.

LÆS OGSÅ

På ’Fraxinus’ bliver du bedt om at analysere blade fra det europæiske asketræ. Ved at finde og kategorisere mønstre i bladene hjælper du forskerne.

Spillere og spilindustrien har været udsat for voldsom kritik de seneste år: Spil er spild af tid, en fordummende fritidsbeskæftigelse. Måske er tiden kommet til at nuancere vores opfattelse.

Rettelse:En tidligere version af denne artikel opgjorde netspillernes globale forbrug til tre milliarder timer om ugen. Det korrekte tal er 30 milliarder timer om ugen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden