Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Merete Pryds Helle
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Giv mig et arbejderparti, der både er for brune og hvide danskere

Det, vi mangler, er bare et arbejderparti, der er i stand til at tale alvorligt om socioøkonomiske problemer uden at håne den arbejderklasse, der er så vigtig i dagens Danmark.

Merete Pryds Helle
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg vågnede midt i nat, altså ved 5-tiden. Først ved, at rengøringspersonalet i kontoret nedenunder lod døren smække i, da de gik, og lige efter ved, at skraldemændene larmede i gården. Da jeg søgte ind på sofaen i stuen for at se, om der var mere ro der, blev jeg forstyrret af arbejdet på metrobyggeriet. Ved I, hvor jeg vil hen? Hvem er det, der arbejder der om natten?

Jeg lå jo der i min søvnløshed og harcelerede over Mette Frederiksen og hendes seneste udmelding om, at hun lægger sig fladt ned i forhold til udlændingepolitikken, og hvor hun påstår, at indvandrere bidrager for lidt til det danske samfund. Nå, bidrager de ikke? Hvem er det så, der smækker med døren om natten, fordi de forlader deres rengøringsjob klokken 5? Hvem tømmer mine skraldespande? Hvem bygger min metro? Hvem tørrer de gamle bagi, står på Grønttorvet, når de åbner, og lukker deres grønthandel igen kl. 22?

Nå, bidrager de ikke? Hvem er det så, der smækker med døren om natten, fordi de forlader deres rengøringsjob klokken 5?

Med sin udmelding har Mette Frederiksen gjort op med ideen om Socialdemokratiet som et arbejderparti. Når hun taler om »indvandringen« som problemet, er det at dække over de reelle socioøkonomiske problemer, der bliver stadig større i vores samfund, og som kræver politiske løsninger. At hakke på en stor gruppe danskere, som er den nye arbejderklasse, der knokler for vores velfærd, er politisk fattigdom.

Frederiksen taler blandt andet om Vestegnen – ja, for helvede, der er problemer. Store problemer. Der er unge mænd, der er frustrerede og voldelige. Hvordan griber vi det an? For tiden er det ved at nedgøre de unge fra politisk hold, skære drastisk i erhvervsuddannelserne (det havde I allerede glemt, ikke?) og i kontanthjælpen og i samfundsdebatten negligere, at deres forældre knokler fra morgen til aften.

LÆS DEBAT

Politikere taler, som om alle indvandrere er arbejdsløse, og tror åbenbart, at deres kontorer bliver gjort rene ved magi, de gamle passes ved magi, byggeprojekter gennemføres ved magi, alle varer og personer transporteres rundt ved magi.

Hvor er det arbejderparti, der taler de danske arbejderes sag? Også dem med indvandrerbaggrund?

Politikerne har travlt med at tale om integration. Men hvad mener de med det? Integration som begreb bliver ikke defineret, og derfor kan det få lov til at blive misbrugt i enhver retorisk tom udmelding.

Politikere taler, som om alle indvandrere er arbejdsløse, og tror åbenbart, at deres kontorer bliver gjort rene ved magi

Jeg står op midt om natten, jeg går på et udmattende arbejde, jeg betaler skat, jeg sender mine børn i skole og drømmer om, at de skal få en uddannelse, så de kan få et bedre liv end mig selv, jeg laver mad og hygger med min familie og ser Netflix, jeg overholder landets love, jeg er lykkelig over at have stemmeret – men politikerne taler om, at jeg ikke er integreret! Hvad er det, der skal til? Skal jeg integreres, eller skal jeg assimileres? Hvor mange generationer skal der til, før jeg kan siges at høre til? Definér det dog. Hvad er det, det vil sige at være dansk?

Lad os lige slå fast. I går aftes var der helt sikkert flere danskere, der serverede pasta med kødsovs eller pizza, end der var danskere, som lavede frikadeller. Flere, der så en amerikansk serie end en dansk. Det tøj, vi tog af, var ikke danskproduceret. Der var flere, der hørte amerikansk og engelsk musik end dansk.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS INTERVIEW

Vi er et kulturelt blandingsssamfund, vi har en stor gruppe medborgere, der er muslimer, vi er en del af EU; det er ikke noget, der kan aflyses og spoles tilbage. Der er meget, der fungerer, men der er store problemer, der skal løses politisk, og det er ikke løsningen at flytte penge fra den fattigste befolkningsgruppe til den rigeste. Det skaber flere problemer. Men det er det, der sker, hvorefter al skyld for de skabte problemer kastes tilbage på ’indvandringen’.

Der er problemer med vold og især vold mod kvinder rundtomkring – lad os tale om det, men uden at skyde retorisk på de mange borgere, der ikke er voldelige. Lad os have en historisk bevidsthed. Er det et problem at være husmor? Hvorfor er det et problem? Kan vi definere det nærmere? Indtil 1970’erne var næsten alle danske kvinder husmødre; det blev betragtet som dansk kultur, dansk værdi. I dag er det et ’indvandringsproblem’.

Lad os lige slå fast. I går aftes var der helt sikkert flere danskere, der serverede pasta med kødsovs eller pizza, end der var danskere, som lavede frikadeller

Jeg er opdraget af en husmor, som gik hjemme, fordi der var råd til det; mine tanter var fattigere og arbejdede på fabrik eller gjorde rent om natten. Problemet for min mor var, at det var ensomt for hende. Er det problemet i dag?

I mine forældres barndomshjem var der stor fattigdom; det eneste, der var nok af, var vold. Masser af rå og grov vold. I mit barndomshjem var der mindre fattigdom og mindre vold; men volden kunne stadig dukke op i pressede situationer. I mine børns barndomshjem var vi nu ikke kun rigere materielt, men også kulturelt og pædagogisk. Der var ingen vold.

Uanset hvad Liberal Alliance mener, hænger tingene sammen, uanset forsimplede forklaringsproblemer er vold et komplekst og svært problem. Og uanset hvad de skyder os på venstrefløjen i skoene, er det ofte os, der ved, hvad problemer med fattigdom og vold faktisk betyder, og tør tale om dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det, vi mangler, er bare et arbejderparti, der er i stand til at tale alvorligt om socioøkonomiske problemer uden at håne den arbejderklasse, der er så vigtig i dagens Danmark.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden