Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Per Marquard Outzen

Tegning: Per Marquard Outzen

Mrutyuanjai Mishra

Vejen frem er at indse, at der findes et tolerant islam

Man skal huske, at de, der lider mest under ekstremistiske islamisters handlinger, også først og fremmest er muslimer.

Mrutyuanjai Mishra

Der findes masser af moderate muslimer. Jeg har mødt mange af dem i London. Under mit besøg for nylig så jeg den ældste moske i London, som ligger i et villakvarter, hvor ahmediyya-muslimer mødes, og i nærheden bor deres kalif, Hazrat Mirza Masroor Ahmed. Der findes millioner af ahmediyya-tilhængere indenfor islam. Deres motto er: kærlighed til alle og had til ingen.

Ahmediyya er en tolerant version af islam, fordi de accepterer, at andre religioner også har ret til at eksistere, og de adskiller sig fra andre på et meget afgørende punkt. En indisk ahmediyya-tilhænger forklarede mig inde i Nordeuropas største moske i London-forstaden Morden, at islam ikke er en ensrettet vej, hvor man ikke har ret til at fortryde.

LÆS DEBAT

I de fleste islamiske lande i verden og indenfor de fleste islamiske retninger er det sådan, at man skal tænke sig godt og grundigt om, før man vælger at blive muslim. For når man har valgt at blive det, er der ingen fortrydelsesret. Hvis man vælger at forlade islam, risikerer man at blive straffet, og i mange lande og retninger med døden til følge.

Islam i ahmediyya-versionen er tolerant og giver plads til fortrydelse, og det begrunder de med, at det skal være fuldstændig frivilligt at konvertere og konvertere tilbage fra islam. Derfor er den en af de mest forfulgte muslimske grupper på jorden.

I Pakistan er de ligefrem ved lovgivning blevet frataget retten til at kalde sig muslimer. Hvis de alligevel gør det, kan de risikere tre års fængsel. De har hverken ret til at stemme til parlamentsvalg eller til at besidde embedsposter. Man skal huske på, at den første muslim i verden, der vandt en Nobelpris, var en ahmediyya ved navn Abdus Salam, der var fysiker.

Ahmediyyaerne tror heller ikke på, at Muhammed var den sidste profet. Deres messias, Hazrat Mirza Ghulam Ahmed, var født i Indien og troede, at Jesus havde vandret i Indien og boet i Kashmir. Med andre ord en meget interessant retning i islam, hvor man nægter at anvende vold. Jihad er for dem muligheden for at skrive. Jihad skal føres med pennen, ikke med sværdet.

LÆS KRONIKEN

Men jeg mærkede stemningen i London, mens jeg var der. Folk og medier var optaget af noget helt andet. Storbritannien var i chok over, at en af deres egne borgere angiveligt havde halshugget den amerikanske journalist James Foley for åben skærm. Hvordan kan det være, at unge, som var født og opvokset i Storbritannien, var blevet opslugt af en ekstremistisk islamisk bevægelse og var rejst flere hundrede kilometer væk for at medvirke til at oprette en islamisk stat?

Der var heftig debat, og det er der stadigvæk, fordi der nu er kommet endnu en video, hvor en journalist bliver halshugget i Irak, muligvis af den samme gerningsmand. Den samme debat føres i Frankrig, som har det største antal jihadister i Syrien, og nogle af dem er faktisk kvinder. Hvem ville have troet, at unge franske kvinder og mænd, som er konverteret til islam, vil begive sig ud på den besværlige rejse og dø i kampen for at etablere en islamisk stat? Men det er et faktum i dag, som alle europæiske lande er nødt til at forholde sig til. Hvis man betragter antallet af jihadister i forhold til befolkningstal, ligger Danmark temmelig højt på listen.

Derfor er det ikke kun Storbritannien, men også Danmark, som skal tage en åben og ærlig diskussion om, hvad der bliver sagt, undervist i, påstået, forkyndt, fortalt, i de lukkede kredse i landet, som kaldes hellige bygninger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS SØREN ESPERSEN

En åben og ærlig debat er mere tiltrængt end krav om strengere straf, fratagelse af statsborgerskab og lignende tiltag, fordi det ender med at give politiet alt for vidtgående beføjelser, og som oftest vil der også være mange uskyldige, der bliver ramt af en sådan lovgivning.

Vejen frem er at indse, at der findes et tolerant islam, som mener, at jihad betyder kampen mod sine egne negative sider. Der findes muslimer, som slet ikke kunne drømme om at begå terror i islams navn. Jeg synes, vi skal passe på med at slå dem i hartkorn med de andre, som prædiker det stik modsatte. Mens debatten raser, skal vi huske, at der er masser af uskyldige, anstændige og ærlige borgere blandt os, som aldrig har ønsket og aldrig vil begå sådanne handlinger, som vi har været vidner til i Irak og Syrien.

Europa er blevet den vigtigste kampplads for verdens jihadister. Det er herfra, at mange bliver rekrutteret, og der findes mange desillusionerede, marginaliserede unge, som er lette ofre. Man skal huske, at de, der lider mest under ekstremistiske islamisters handlinger, også først og fremmest er muslimer.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce