Chile viser vejen til varig fred

Tilgivelse. »Da jeg for alvor slap vreden, så jeg, at den eneste vej frem var at lukke fortidens kapitler, fortrænge smerten, adskille følelser fra analyse. Og tilgive«, skriver Paula Larrain på 40-års-dagen for militærkuppet i Chile.
Tilgivelse. »Da jeg for alvor slap vreden, så jeg, at den eneste vej frem var at lukke fortidens kapitler, fortrænge smerten, adskille følelser fra analyse. Og tilgive«, skriver Paula Larrain på 40-års-dagen for militærkuppet i Chile.
Lyt til artiklen

Ja, jeg husker den 11. september 1973. Jeg var kun tre et halvt år gammel, men jeg husker dagen tydeligt og især den tid, der kom efter. Jeg svarer på spørgsmålet 100 gange på et år, når folk erfarer, at jeg er fra Chile.

I dag 40 år efter denne dag, er svaret stadig det samme. Ja, jeg husker det og ja, det gør stadig ondt, når jeg tænker på det. Smerten har jeg vænnet mig til. Den kommer hurtigt og går nu også hurtigt væk igen. Det er et traume, som jeg deler med mine landsmænd - alle de mange hundreder af tusinder, der på den ene eller den anden måde blev berørt at Augusto Pinochets militærkup og den onde tid, der fulgte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her