Thorning, Obama og Wall streets slyngler

Lyt til artiklen

Da jeg den anden dag tilfældigt zappede forbi DR2 ramlede jeg ind i den oscarbelønnede dokumentarudsendelse ’Wall street - indefra’. Jeg blev hængende. Programmet beskrev hvordan Wall street topfolkene i diverse investeringsbanker i den grad bidrog aktivt til at få boligboblen til at rulle i USA på en sådan måde, at de tjente milliarder på baggrund af en højest tvivlsom forretningsmodel.

Vi har vel længe vidst, at de store banker i USA nok gik til kanten og lidt til med de såkaldte subprime lån, men dokumentaren lægger det frem på en fantastisk klar vis. Helt enkelt gik det ud på at man udstedte såkaldte sikre lån til boligejere i USA's fattige, vel vidende at disse lån ikke var sikre - overhovedet. Ifølge udsendelsen stod topdrengene på Wall street - i modsætning til resten af verden - på et meget tidligt tidspunkt før krisen ret alene med den viden, at lånene med stor sikkerhed ville bringe låntagerne i knæ og føre til tab for bankerne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her