Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FAKKELTOG. Her billede fra et af de tidligeres års fakkeltog i København til markering af Krystalnatten i Tyskland 1938.
Foto: JAN GRARUP (ARKIV)

FAKKELTOG. Her billede fra et af de tidligeres års fakkeltog i København til markering af Krystalnatten i Tyskland 1938.

Peter Westermann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sig nu krystalklart nej til racisme

Vi tænder fakler på Kgs. Nytorv i aften for at drive mørket bort.

Peter Westermann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Mohammed, dit sorte svin!«

Sådan lød mit politiske wake-up call.

Det blev brølet ud af vinduet i mit klasseværelse og ned mod skolegården af en af drengene, da jeg gik i 8. klasse.

Op til da havde der i en periode været en hårdere og hårdere jargon med racistiske undertoner.

Man grinede lidt med, når noget af det skulle forestille at være sjovt og tænkte, at det var uskadeligt. Men det aggressive brøl fra en ellers udmærket skolekammerat viste mig, at det, der virker som uskyldig spøg, kan vokse sig til noget farligt – hvis man ikke siger fra.

I aften er det Krystalnat, hvor vi siger fra over for racisme. Det gør vi for at markere, at de racistiske overfald, jøderne oplevede voldsommere og mere organiseret end nogensinde om aftenen den 9. november 1938, aldrig må kunne ske igen.

LÆS MERE

Men racisme findes stadig i Europa. Endda i den antisemitiske form.

En dugfrisk EU-undersøgelse viser, at lige over hver anden jøde oplever problemer med antisemitiske ytringer og fjendtlig opførsel på gader og andre offentlige steder.

Det er sørgeligt, at vi her i Danmark ikke kan sige os fri for hadforbrydelser, hvoraf mange er racistisk motiveret

I Frankrig føler hele 84 procent af Frankrigs jøder, at der er problemer med antisemitisk opførsel på gaden, og ligeså mange oplever problemer med antisemitisk chikane på nettet ( eksternt link).

Racismen viser sig endda stadig i voldelige overfald.

I Grækenland, hvor den fascistiske højrefløj under navnet Gyldent Daggry marcherer frem, har racister myrdet mennesker med minoritetsbaggrund.

Gyldent Daggrys forbindelse til mordere fik imidlertid først konsekvenser efter mordet på den græske antifascistiske rapper, Pavlos Fissas.

LÆS MERE

Gyldent Daggry behandles nu som en kriminel organisation og dens ledere er fængslet. Det er godt, at den græske regering er skredet resolut ind, om end så sent. Et demokrati må kunne beskytte sig effektivt mod voldelige, antidemokratiske kræfter.

I Slovakiet og Ungarn er der begået mord på romaer.

LÆS ARTIKEL

Det finder sted i vores tid. Nu. I vores verdensdel og union. Her. Det må stoppes. Højreekstremismens fremmarch, især i Central- og Sydeuropa må stoppes. Racismen må knuses.

Selv her i Danmark er det tankevækkende, at en flok unge højreekstremister nu stiller op til kommunalvalg et par steder under navnet Danskernes Parti.

SKRIV

Og det er sørgeligt, at vi her i Danmark desværre heller ikke kan sige os fri for hadforbrydelser, hvoraf mange er racistisk motiveret.

Ganske vist viser de seneste tal fra PET, at det samlede antal af registrerede hadforbrydelser er faldet smule: Fra 384 i 2011 til 320 i 2012. Dette tal dækker dog over en stigning i religiøst motiverede forbrydelser, heriblandt flere antisemitiske, der bl.a. omfatter overfald mod kalot-klædte jøder.

Vi skal kun over Sundet og et år tilbage for at finde en sprængladning, der blev detoneret ved en synagoge.

LÆS ARTIKEL

Ifølge Justitsministeriets løbende offerundersøgelser i 2011 10.300 personer, som følte sig udsat for forbrydelser med racistisk eller homofobisk baggrund.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Forskellen på tallene i politiets registreringer og i offerundersøgelserne viser, at det er svært at måle hadforbrydelser – blandt andet fordi mange forbrydelser ikke anmeldes, eller fordi motivet er svært at bevise.

Uanset usikkerhed, tager vi den lige igen: Over 10.000 personer, der følte sig udsat for hadforbrydelser!

Det skal vi ikke finde os i! Vi skal sige fra og slå ned, når forbrydelsen sker. Og nok så vigtigt: Forebygge, så forbrydelserne ikke sker.

TAREK OMAR

Unge skal hjælpes ud af voldelige racistiske miljøer, før de overfalder nogen – enten for at bevise deres gruppetilhørsforhold, eller simpelthen fordi racismen har sat sig i dem som had.

Jeg har været ude med TV2’s dokumentarenhed og optrævle systematisk racistisk diskrimination fra nogle københavnske natklubber og diskotekers side.

Det glæder mig, at der nu sættes hårdere ind mod det. Unge, der går i byen, skal ikke opleve det som legitimt i nattelivet, at nogle afvises ved døren på grund af deres hudfarve.

Jeg har væmmet mig over at se hvordan udenlandske pantsamlere, ikke mindst romaer, behandles.

På Roskilde Festival er det gået over gevind: 'Sigøjnerfælder', hvor øldåser gemmer ubehagelige overraskelser, eller pantsamlere ligefrem kan komme til skade, kasteskyts fyret efter dem eller bare skilte og tilråb.

Heldigvis har festivalen taget initiativ til at modarbejde racismen, men det skræmmer mig, at forkælede middelklasseunger i vores tolerante smørhul opfører sig sådan.

AMNESTY

Hvis nogen begår noget ulovligt, skal det straffes – også hvis de har en anden etnisk baggrund og kultur. Men generaliseringer ud fra etnicitet og kollektiv afstraffelse er uacceptabelt.

Vi skal alle sige fra. Ikke mindst os politikere, selvom nogle måske kan forfalde til score billige points på udsatte gruppers bekostning. Det var nedslående i sommer at høre et folketingsmedlem udtale, at romaer i Danmark skal ”stresses” af politiet til de forlader landet.

UENIGHED I REGERINGEN

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg har familie, der oplevede nazisternes jødeforfølgelse på egen krop.

I dag, 75 år efter Krystalnatten, hvor forfølgelserne antog en endnu voldsommere form, håber jeg, at børnene i min familie og deres børn engang kun må komme til at kende til racistiske overgreb gennem historiebøger.

Men vi skal ikke glemme. Vi skal ikke lade mørket sænke sig over racismens mørke gerninger – og bestemt ikke heler ikke over de, der stadig sker i dag.

Vi skal gøre, som de blandt andet gør ved markeringen på Nytorv i København i aften kl. 17: Vi skal tænde fakler for at drive mørket bort.

PROGRAMfakkeldemostration på Kgs. Nytorv lørdag aften ( eksternt link)

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden