Alternativet. Nu har Uffe Elbæk barslet med et nyt parti, der ikke har noget partiprogram, men kan nøjes med en »klar vision om en retning«.
Foto: JENS DRESLING

Alternativet. Nu har Uffe Elbæk barslet med et nyt parti, der ikke har noget partiprogram, men kan nøjes med en »klar vision om en retning«.

Malene Lei Raben

Alternativet. Naivitet som mærkesag

Uffe Elbæk har gjort naivitet til en mærkesag og sin politiske amatørisme til en dyd.

Malene Lei Raben

Midt i efterdønningerne fra Yahya Hassans optræden i Vollsmose og regeringens kup af en finanslov bekendtgjorde den tidligere radikale kulturminister Uffe Elbæk, at han havde stiftet et nyt parti ved navn Alternativet, som navnet til trods bare skal være ligesom de radikale – blot endnu bedre.

Måske er jeg bare for kynisk, når jeg synes, det til forveksling lyder som en konsulentrapport fuld af bullshit

LÆS MERE

Der var høje forventninger til Uffe Elbæk, da han trådte ind i regeringen som kulturminister. Som grundlægger af Kaospiloterne, Frontløberne og som tidligere direktør for Outgames var der lagt an til politisk fornyelse.

Her var endelig en mand, der ikke var ligesom de andre politikere, slebet af spin og årtiers parlamentarisk dressur, men i stedet en, der turde sige tingene ligeud og fra hjertet.

Men Elbæk kom hurtigt i modvind.

Han lagde sig ud med bogbranchen ved sin demonstrative, postmoderne ligegyldighed. Og vist læste han da bøger, masser, men det var mest udenlandske titler indkøbt via den amerikanske netgigant Amazon. Ganske uprofessionelt – én ting er at gøre det, noget andet er at sige det – af en kulturminister, der trods alt mest er minister for kulturen i Danmark.

Helt imponeret var man heller ikke, da Uffe Elbæk insisterede på, at Danmark deltog fra officiel side ved EM i Ukraine, selv om hovedparten af de europæiske statsledere blev væk i protest mod styret. Men ikke Elbæk, der gav udtryk for, at han ville kombinere fodboldkampene med møder med forskellige oppositionsgrupper. Hvordan dét gik, hørte man aldrig mere om.

Senere blev han uvenner med sine egne og måtte indkassere flere advarsler fra de radikale partifæller for solomeldinger på tværs af partilinjen.

Elbæk fremturede imidlertid i sin politiske enfoldighed og vægrede sig ved at indse det oplagt fejlagtige i at placere fem ministerielle arrangementer på Akademiet for Utæmmet Kreativitet, hvor hans mand var ansat, og hvor han selv havde siddet i bestyrelsen.

Og så faldt hammeren på trods af ministerens venlige væsen og troskyldige charme. Exit Uffe.

Nogle er måske overraskede over, at vi ikke har den store partibibel stående på hylden, men det er altså helt bevidst… Vi er som de radikale. Bare mere rødt og iværksætteragtigt

Nu har han barslet med et nyt parti, der ikke har noget partiprogram, men kan nøjes med en »klar vision om en retning«, som medstifter Josephine Frock sagde det på pressemødet.

Det politiske indhold vil udkomme efter en række folkelige politiske »laboratorier«.

LÆS MERE

Men allerede nu ved partiet, at man ønsker et samfund, »hvor flere véd mere«. Kernen i projektet er temaerne bæredygtig omstilling, iværksætteri og social opfindsomhed og en ny politisk kultur. Partiet er baseret på værdier som mod, ydmyghed og generøsitet.

Det lyder alt sammen smukt, og måske er jeg bare for kynisk, når jeg synes, det til forveksling lyder som en konsulentrapport fuld af bullshit. Jeg tror ikke, verden forandres gennem paroler, men ved konkrete initiativer og konkret politik, som skabes i brydninger mellem holdninger, livsanskuelser og magtpositioner.

Det lyder ikke overhovedet som poesi, når der forhandles om en letbane i Odense eller om afgiftslettelser eller andre af samfundets små, kedsommelige – men nok så vitale – møtrikker.

LÆS LEDER

Uffe Elbæk og hans partifæller tror på, at alle de positive løsninger på samfundets udfordringer allerede findes ude i samfundet – de skal bare hjælpes lidt på vej af gode mennesker, der tør gøre tingene på en anden måde.

Tænk sig, det har INGEN andre partier før dem fundet på.

Ud over at være naivt er det også selvhøjtideligt at antage, at Alternativet som det første parti på den politiske arena skulle være i stand til at facilitere de løsninger, som the establishment åbenbart ikke evner at se.

Jeg har mistanke om, at det passer Alternativet fint at fremstå som et parti, der insisterer på at tro på det utopiske og lidt naive.

For Uffe Elbæk har gjort naivitet til en mærkesag og sin politiske amatørisme til en dyd. Hans naivitet er tilsyneladende ikke bare et biprodukt af hans aktivistiske natur, men selve varen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts