Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
mindet. Dan Uzan blevet det første dødsoffer, da han sammen med politiet forsvarede synagogen, hvor en jødisk pige blev konfirmeret, skriver Rasmus Jarlov.
Foto: DRESLING JENS

mindet. Dan Uzan blevet det første dødsoffer, da han sammen med politiet forsvarede synagogen, hvor en jødisk pige blev konfirmeret, skriver Rasmus Jarlov.

Rasmus Jarlov
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Terroren er kun symptom på et kæmpe problem

I kampen for ytringsfrihed må vi også kæmpe for en åben og ærlig samfundsdebat.

Rasmus Jarlov
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lad mig starte med at hylde vores politi. Da terroren endelig slog til, var de klar og kæmpede med livet som indsats for Danmark. De skal bogstavelig talt have en medalje. Hvis ikke der findes en sådan, skal den opfindes. Jeg er stolt over at være deres landsmand.

Dernæst går mine tanker til de danske jøder, som igen er under angreb. Da tusind danskere i sommer marcherede ned ad Nørrebrogade for at protestere mod den chikane, jøderne i stigende grad er udsat for, stod det allerede klart, hvor svært de har det.

Nu er Dan Uzan blevet det første dødsoffer, da han sammen med politiet forsvarede synagogen, hvor en jødisk pige blev konfirmeret.

Udfra hvad vi ved om gerningsmandens liv, var han - som den slags terrorister er flest - en ussel (småkriminel) taber, hvis liv var gået galt. En mand, der identificerede sig mere med den muslimske verden end med Danmark og derfor havde opbygget et had til Vesten, jøder og ytringsfrihed.

Og så har et eller andet skubbet ham derud, hvor han er gået til handling og amok i sin amatørterrorisme. Ifølge eksperter er denne radikalisering som regel en kombination af et grundlæggende had til samfundet og nogle personlige begivenheder.

Det er dog klart, at vi i den kommende tid er nødt til at tage en debat om, hvad vi skal gøre ved, at der efterhånden er så mange mænd med mellemøstlig/muslimsk baggrund, som er udstødte tabere på bunden af det danske samfund

Vi skal ikke skændes i disse dage. Vi skal stå sammen i fordømmelse og vise vores medfølelse med de efterladte.

Det er dog klart, at vi i den kommende tid er nødt til at tage en debat om, hvad vi skal gøre ved, at der efterhånden er så mange mænd med mellemøstlig/muslimsk baggrund, som er udstødte tabere på bunden af det danske samfund.

Udover den sikkerhedsrisiko, som en meget lille men dog betydelig gruppe af dem udgør, så er det også dybt ulykkeligt for dem selv, at de ender i denne taberrolle. Ingen vinder på det. Alle taber. Det er ikke det samfund, nogen af os ønsker.

Det er helt i orden, at der er vidt forskellige tilgange til at løse problemet. Læserne ved sikkert godt hvilket hold, jeg står på i udlændinge- og integrationspolitikken. Det skal vi ikke starte en ophedet diskussion om i dag, og jeg vil her afstå fra at komme med konkrete og kontroversielle politiske forslag, indtil krudtrøgen har lagt sig.

Men det er derimod ikke i orden – heller ikke i dag - hvis folk ikke vil erkende problemet, selvom det skriger til himlen. I kampen for ytringsfrihed må vi også kæmpe for en åben og ærlig samfundsdebat, hvor vi ikke er bange for at sige sandheden om, at det etnisk opdelte samfund med undergrupper, der hader vores land, er vores største udfordring og skal adresseres.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden