Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Peter er 28 år og ludoman. Han er i behandling på Center for Ludomani og vil nu kæmpe for, at færre unge starter med at spille. Kilde: politiken.tv / Producer: Nima Hajarzadeh

Rasmus Brygger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske Spil spiller danskernes penge op

Statens gamblingvirksomhed er med til at skubbe tusinder af mennesker ud i et misbrug.

Rasmus Brygger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du sidder med en avis og bladrer forbi helsidesannoncer med palmer, sandstrande og lottotal. Du sidder i sofaen med en øl i hånden og nikker genkendende til TV-reklamen, der fortæller dig, at der jo er så meget, kvinder ikke forstår. Og du får sommerfugle i maven over historier om helt almindelige familier, der pludselig vinder den store gevinst. Det er svært at undgå Danske Spil, men hvor mange af os tænker egentlig over, at det er staten, der helt åbenlyst lokker danskerne til at gamble?

Det er egentlig temmelig absurd, når man tænker over det. Danske spil er Danmarks suverænt største annoncør, og dermed er Danske Spil, der kom til verden for at begrænse ludomani, en af de største ludomanifabrikker her til lands.

Det er svært at undgå Danske Spil, men hvor mange af os tænker egentlig over, at det er staten, der helt åbenlyst lokker danskerne til at gamble?

En større undersøgelse fra 2014 bestilt af Center for Ludomani viser, at der er ca. 335.000 danskere med varierende grad af problemer med pengespil. Dem med helt kort eller ingen uddannelse er særligt udsat og gambler markant mere end den øvrige befolkning – det samme gælder landets unge. Det er i øvrigt samme to målgrupper som Danske Spil har for øje med deres reklamer og PR – for det er her, den største indtægtskilde er for det statslige selskab.

LÆS LEDER

At staten aktivt skubber folk ud i et misbrug er rigeligt absurd, men hvis befolkningen vidste hvad dele af Danske Spils overskud gik til, ville institutionen aldrig have fået lov til at eksistere. Dele af pengene går til almennyttige formål, såsom børnehaver og fritidssport, men som tidligere ungdomspolitiker, er der særligt én del af tipsmidlerne, jeg kender rigtigt godt til: 100 millioner kroner går nemlig årligt til institutionen Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), der bl.a. rundhåndet deler penge ud til de politiske ungdomspartier.

En stor del af Folketingets politikere tænker tilbage på deres ungdom og DUF-pengene med et smil på læben. Pengene gik nemlig – og går stadig – til bl.a. at finansiere ’studieture’ til spændende destinationer rundt om i verden, som mest af alt består af druk for offentlige midler. Hvad der ikke bruges på druk, bruges på politiske kampagner og formandslønninger. I 90’erne blev Radikal Ungdom og DSU taget i at fuske med tipsmidlerne med opdigtede medlemsskaber – mens de øvrige ungdomspartier gik fri, da de pludselig oplevede mystiske brande eller tyveri af deres medlemsarkiver. Ingen taler om det her, for DUF-guldet ses i disse kredse som en tys-tys ting – man skulle nødig miste indtægtsgrundlaget.

LÆS DEBAT

Vi har altså at gøre med en statslig organisation, der målrettet skubber unge og lavtuddannede ud i at spille med penge, der finansierer de unge politikeres drukture. Lyder det fair? Det er i det hele taget dybt underligt, og det minder om, hvordan vores svenske naboer har sat staten til at styre spiritussalget. Fred være med at andre mennesker spiller – det har vi trods alt ikke ret til at tvinge dem til at lade være med – men i hvilken verden er det fair, at en statsstyret organisation skubber folk ud i et regulært misbrug? Hvordan kan politikerne påstå at bekæmpe ludomani, når de selv driver landets største gamblingimperie?

Logikken bag Danske Spil må jo være, at den bedste måde at håndtere afhængighedsproblemer på er ved, at staten driver virksomheden med devisen ’Det kan godt være, at vi skubber folk ud i et misbrug – men private konkurrenter ville være værre!’. Gad vide hvornår Christiansborg så åbner sin første burgerkæde for at bekæmpe fedme eller begynder at rulle cigaretter, så vi kan få færre rygere?

Og lad os nu være ærlige. Hvis vi mener, at det er vigtigt, at staten støtter ting som fritidssport, så er der jo nok bedre måder at støtte det på –såsom direkte gennem staten – frem for gennem statslig gambling, der primært er finansieret af de mest socialt udsatte danskere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg får det personligt helt dårligt hver gang jeg støder på en reklame fra Danske Spil. Jeg væmmes ved tanken om, at jeg som borger i Danmark er medskyldig i at skubbe tusinder af mennesker ud i et misbrug. At jeg er medskyldig i, at dem, der har allerfærrest penge i samfundet, finansierer ikke bare reklamer som disse, men også holder gang i festen og de fede ture for landets ungdomspolitikere.

Lad os sige det som det er: Det er direkte moralsk forkasteligt.

Staten skal ikke drive gamblingselskaber. De mest udsatte skal ikke presses ud i et misbrug. Og ungdomspolitikerne skal ikke tjene fedt på det imens.

Der er så meget, jeg ikke forstår. Især Danske Spil.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden