»Skraldere? Er det ikke dem, som stjæler affald?« lyder det en anelse nedladende i røret fra en ung receptionist i Justitsministeriet, mens jeg forsøger at researche til denne artikel. Tjoh - javel ja, jeg var ikke klar over, at det kan opfattes som værende ulovligt at stjæle noget, som er blevet smidt ud.
Lige efter julen kom skralderne igen i massivt mediefokus pga. fotografiet af en seddel ophængt på en affaldscontainer i Netto. På sedlen stod skrevet, at der var blevet »tisset på maden i skralde-containeren - velbekomme, kære skraldere«.
Den offentlige debat rejste sig lynhurtigt til en veritabel shitstorm på sociale medier, i radio og TV, hvorefter Netto undskyldte hændelsen og forklarede, at virksomhedens medarbejder havde handlet på egen hånd. Og at teksten på sedlen i øvrigt var en joke, eftersom ingen i virkeligheden havde tisset på maden i containeren.
Joke eller ej var det trist at opleve folk bliver forsøgt behandlet som 'undermennesker'. Den slags klæder ingen – ej heller Netto.
Mange af mine bekendte er skraldere. Og de er bestemt ikke en laverestående race, deres IQ er ikke under gennemsnittet, og man skal ikke se ned på dem.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar