Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Silvana Mouazan

Er David Trads virkelig en landsforræder?

Lige nu er der en shitstorm på David Trads' Facebook-profil.

Silvana Mouazan

Det er indlysende, at David Trads er blevet upopulær blandt nogle danskere, som har et andet syn på udlændingedebatten. De kalder Trads en landsforræder og beskylder ham for, at han ikke har respekt for sit fædreland.

David Trads er en utrolig stærk journalist, som har en stor karriere bag sig og tør at kalde en spade for en spade. Det er der ingen tvivl om. Han er en kontroversiel debattør af såvel udenrigs- som indenrigspolitiske emner og han vover at stikke snuden frem.

Men på Trads’ Facebook kan man blandt andet læse følgende hykleriske kommentarer:

»Hvor er du dog en ækel landskadelig person Trads, du burde landsforvises«.

»David Trads er en hykler, fordi han elsker det multikulturelle«.

Hvem er egentlig Danmarks fjender? Er det nydanskere som mig?

»Trads, du burde tage alle dine muslimske venner med tilbage til et muslimsk land, og blive der sammen med dem«.

»Jeg er flov over at dele nationalitet med den lumpne David Trads«.

LÆS DAVID TRADS

Er Trads landsforræder, fordi han som dansk statsborger vejer menneskelige værdier tungest og gang på gang beviser sin moral og ære på de sociale medier?

Hvorfor er det, at Trads ikke er loyal over for den danske stat, når han har en anden holdning til flygtningesituationen i resten af verden? Og hvem er egentlig Danmarks fjender? Er det nydanskere som mig?

Trads' håndtering af Facebook-brugernes svinske og hadefulde kommentarer har været optimal og i overensstemmelse med god skik og sober tone.

Men hvad gør Trads så speciel og elsket af nydanskere? Han tager emner op til diskussion, som er vigtige for at bygge bro mellem etniske danskere og nydanskere. Især nu, hvor udlændingedebatten er tilbage for fuld styrke.

Trads taler om racisme og vellykket integration og hylder de danskere, der gør en forskel for flygtninge og succesfuld integration. Samtidigt giver han konstruktiv kritik, når der er behov for det.

Hvem har patent på fædrelandets kærlighed - os, der udviser mere solidaritet eller dem, der lukker grænserne for mennesker i nød?

Vi er mange, der har savnet den fordybelse i debatten og der er behov for Trads’ nuancerede tilgang.

Det kan godt være at man er dybt uenig med mig, men jeg sidder på den anden side og ved, hvad der foregår i samfundet. Jeg oplever personligt, at vi er splittet i et ’os’ og ’dem’. Og når Dansk Folkeparti igen forsøger at overbevise folk om, at Danmark bliver overrendt af flygtninge, så har debatten brug for en stærk personlighed som David Trads, der kan sætte spørgsmålstegn ved deres politik.

LÆS DEBAT

De seneste ugers debat vidner nemlig om en tendens: Mange tror i dag, at radikaliserede kræfter lurer i hvert et hjørne af Danmark. Men sådan forholder virkeligheden sig ikke. Man puster problemernes størrelse op. Folk som Trads, der siger disse stemmer imod bliver dog beskyldt for ikke at eje nogen følelse af forpligtelse over for fædrelandet og befolkningen.

Men hvad er pointen i at bede David Trads om at flytte fra Danmark? Jeg er selv blevet spurgt om, hvorfor jeg ikke flytter til Sverige af en vis Hans Hauge i et indlæg i Berlingske.

Dem, der beder os om at flytte til Sverige medgiver, at Sverige udviser mere solidaritet i udlændingedebatten. Men i realiteten er der ingen af os, der flytter, og det er et ligegyldigt argument, der ikke løser vores samfunds problemstillinger.

Vi må tage debatten seriøst og diskutere i stedet for at håne hinanden. For hvem har patent på fædrelandets kærlighed - os, der udviser mere solidaritet eller dem, der lukker grænserne for mennesker i nød?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts