Syv af ti personer med minoritetsbaggrund har etnisk minoritetsstress. Jeg har selv oplevet racismen i det danske sygehusvæsen.

Vi skal være modige nok til at se racismen i øjnene

Lyt til artiklen

Det er altid lidt underligt, når man bliver ramt af de barrierer, man selv underviser i. Jeg underviser i bias eller, om du vil, kategoriseringer ud fra stereotype forestillinger om minoriteter – og hvordan vi undgår at forskelsbehandle. Udgangspunktet er en undersøgelse lavet af Foreningen Lige Adgang, som viser, at syv af ti personer med med minoritetsbaggrund har etnisk minoritetsstress. Jeg er ofte blevet bedt om eksempler, som gør konsekvenserne mere relaterbare, fordi der er en naturlig blindhed, hvis man er hvid majoritetsdansker. Derfor deler jeg en personlig oplevelse, som forhåbentlig gør os klogere, selv om det ikke er rart for nogen af os.

Kort før jul blev jeg indlagt på hospitalet. Jeg havde et galdestensanfald. Men det var en kamp at komme ind på hospitalet og blive smertedækket. Jeg blev nemlig mødt med barrierer, der ikke havde noget med mig personligt at gøre. De var strukturelle og relateret til generaliserede forestillinger om etniske minoriteter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her