Foto: Mads Nissen

I en ny bog forsøger debattør og kulturjournalist Matthias Dressler-Bredsdorff at koble sit eget personlige sammenbrud sammen med »et langt større sammenbrud i tiden«. Både han og vi andre lever nemlig under tyngden af »alt for meget historie«, mener han.

»Jeg begræder, at man helt har opgivet drømmen om at ændre på det perverse system, den globale kapitalisme«

Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Går man til lægen, til psykologen eller til kiropraktoren, vil de fleste nok indlede samtalen med at fortælle, hvad der er gået galt i deres egen lille verden. »Jeg tror, jeg har halsbetændelse«, »jeg bøvler med stress«, eller »det gør ondt i rygsøjlen«.

Men da debattøren Matthias Dressler-Bredsdorff efter et mentalt sammenbrud for nogle år tilbage talte med en psykoanalytiker, insisterede han på, at hans egen personlige krise kunne fortolkes som et symptom på noget større.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her