Iben Maria Zeuthen har besluttet at lukke initiativet Rydfladenforklimaet. Projektet er nået så langt, som det kunne inden for den eksisterende medievirkelighed, mener hun. Den videre klimakamp kræver, at journalistikken ikke er så bange for at være aktivistisk.
Iben Maria Zeuthen dropper sit projekt: »Jeg er ikke ude på at sige, at nu må I sgu selv om det. Jeg kæmper videre«
Iben Maria Zeuthen har besluttet at lukke initiativet Rydfladenforklimaet. Projektet er nået så langt, som det kunne inden for den eksisterende medievirkelighed, mener hun. Den videre klimakamp kræver, at journalistikken ikke er så bange for at være aktivistisk.
Iben Maria Zeuthen dropper sit projekt: »Jeg er ikke ude på at sige, at nu må I sgu selv om det. Jeg kæmper videre«
Journalist Iben Maria Zeuthen startede Rydfladenforklimaet i 2023. Foto: Miriam Dalsgaard
Lyt til artiklen
Henter...
For to år siden startede journalist Iben Maria Zeuthen det mediekritiske initiativ Rydfladenforklimaet. På Instagram-profilen af samme navn har hun dokumenteret og diskuteret, hvordan de danske medier svigter i klimadækningen med de over 22.000, der følger profilen.
Nu stopper hun projektet. Hun er kommet til den erkendelse, at ord og information ikke længere er nok. For mens hun har turneret med klimadagsordenen, er hun selv blevet en del af den mediemølle, der kører videre, men ikke ændrer modus, siger hun i en artikel i Journalisten, der udkom tidligere på ugen.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.