»Man kan da godt diskutere, hvad der er lægearbejde, men jeg synes ikke, det er nok at være dygtig til det medicinsk faglige, man bliver nødt til også at tage ansvar for at gribe patienten, for det er der ingen andre, der gør, slet ikke hvis vedkommende er fattig på ressourcer «, siger Julie Christine Gaardbo. Arkivfoto: Cecilie Rolvung

Ulighed i sundhed er et varmt emne til regionsrådsvalget. Speciallæge på sygehuset i Nykøbing Falster, Julie Christine Gaardbo, behandler hver dag patienter, der hverken har råd til medicin eller busbilletten til sygehuset. »Det her er rigtig fattigdom«, siger hun, men hun oplever ikke, at politikerne forstår problemets kompleksitet.

På det nye job oplevede speciallægen noget helt andet, end hun var vant til på Rigshospitalet

»Man kan da godt diskutere, hvad der er lægearbejde, men jeg synes ikke, det er nok at være dygtig til det medicinsk faglige, man bliver nødt til også at tage ansvar for at gribe patienten, for det er der ingen andre, der gør, slet ikke hvis vedkommende er fattig på ressourcer «, siger Julie Christine Gaardbo. Arkivfoto: Cecilie Rolvung
Lyt til artiklen

For nylig kom en ung kvinde til kontrol hos Julie Christine Gaardbo, der er speciallæge på Sjællands Universitetshospital i Nykøbing Falster. Patienten havde det skidt. Koldsved, et blodtryk, der sprængte skalaen, og en meget syg tarm.

Hun havde ikke passet sin behandling, men Julie Christine Gaardbos utilfredshed med det manglende medicinindtag blev, som hun skriver i et indlæg i Ugeskrift for Læger, hurtigt »udskiftet med en samtale om skilsmisse og konkurs. Ingen penge til husleje og slet ikke medicin. Og nu ydmygelsen over at fortælle mig det«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her