Krigen i Afghanistan har givet Morten Kromann ar på sjælen. Derfor blev han forarget, da han læste, at politikerne nu kan redigere sig ud af historien.
Afghanistan-veteran vil aflevere sin medalje:»Jeg har ikke mulighed for at redigere mine oplevelser væk«
Krigen i Afghanistan har givet Morten Kromann ar på sjælen. Derfor blev han forarget, da han læste, at politikerne nu kan redigere sig ud af historien.
Afghanistan-veteran vil aflevere sin medalje:»Jeg har ikke mulighed for at redigere mine oplevelser væk«
40-årige Morten Kromann var udsendt til Afghanistan flere gange mellem 2008 og 2013. Privatfoto.
I 2021 trak Danmark sine tropper ud af Afghanistan. Kort tid efter overtog Taleban magten igen. Men krigen levede videre i tidligere kampsoldat og sprogofficer Morten Kromann som det, man i lægeverdenen kalder »moralsk skade«.
De fire udsendelser til Helmand-provinsen har forplantet sig i ham som en tung følelse af skyld over deltagelsen i en krig, han til tider oplever som meningsløs.
142 kr. for resten af året
Politiken fylder 142 år, og derfor kan du læse og lytte med resten af året for kun 142 kr. Er der en bedre måde at fejre os selv på? Nej, det synes vi heller ikke.