Opstrammer. Slappe låneregler skabte krisen

Da man gav finansieringsinstitutterne lov til at indføre de afdragsfrie lån i 2003, steg de danske huspriser med 20 procent. Krisen i dag er en blanding af deregulering og grådighed – og det er en lære, man bør drage. Foto: Søren Schnoor
Da man gav finansieringsinstitutterne lov til at indføre de afdragsfrie lån i 2003, steg de danske huspriser med 20 procent. Krisen i dag er en blanding af deregulering og grådighed – og det er en lære, man bør drage. Foto: Søren Schnoor
Lyt til artiklen

Den globale krise, vi gennemlever nu, har længe været forudsigelig.

Allerede i marts 2006 konkluderede jeg i mit speciale, at bristet af den første internationalt synkroniserede boligprisboble ville medføre en kreditkrise, en finansiel krise og potentielt føre til en global recession. Mine konklusioner dengang var på linje med flere internationale topøkonomer, som tog alarmsignalerne fra boligmarkedet alvorligt.

Økonomer som Robert Shiller, Nouriel Roubini og vores egen Jakob Brøchner Madsen advarede om, at en forestående krise var under opsejling. De havde identificeret en gryende boligprisboble, som var på vej til at vokse sig større. Endvidere var de enige om, at konsekvenserne ved en bristet boble ville være store.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her