0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsvar: Sohn kan sagtens blive minister

Historiker Claus Bryld forholder sig til Ole Sohns fortid i DKP.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

O le Sohn stod på den forkerte side af Muren i 1989. Er det et problem for ham som politiker i dag?

»Det var et problem dengang, selvfølgelig, men jeg mener ikke, det er et problem i dag. Det ville have været et stort problem, hvis han ikke havde gjort op med sin fortid, men det har han i kraft af en række bøger, han har udgivet. Blandt andet om Arne Munch-Petersen, der forsvandt i Sovjetunionen i slutningen af 1930’erne. Det er en meget vigtig bog. Han har også skrevet andre bøger, hvor han kraftigt tager afstand fra Sovjetunionen og den politik, der blev ført«.

Men han har stadig ikke forholdt sig til sin egen rolle, herunder deltagelsen i DDR’s 40 års fødselsdag. Er det et problem?

»Han har skrevet bøger og lavet en fremragende film, hvor han gør op med hele den kommunistiske tradition og den måde, det hele udviklede sig på i Sovjetunionen og østlandene. Men det er rigtigt, at han stadig ikke har taget et selvopgør om sin egen rolle. Han har ikke skildret, hvorfor han selv blev DKP’er, og hvad han egentlig lavede i partiet. Han har udtalt sig lidt generelt, men han har ikke taget et opgør. Selvkritik er som bekendt den væsentligste kritik, og den har han altså ikke foretaget, så vidt jeg kan se«.

Er det et problem, at selvkritikken mangler?

»Det er ikke et politisk problem, men det kan måske være et moralsk problem, som samfundet må stille spørgsmål til, hvis han ikke selv gør det. Jeg mener ikke, det kan være et politisk problem, når en politiker har befundet sig mange år i demokratisk politik og igennem taler og praksis har bevist, at han eller hun står fuldstændig inde for demokratiet«.

Så man kan ikke forlange, at toppolitikere har været demokrater hele deres liv?

»Nej, det synes jeg ikke. Så var der nok også nogle af de borgerlige politikere, der ikke burde have været ministre. Hans Engell flirtede for eksempel en del med nazismen i sin ungdom«.

Men har højrefløjen netop ikke været god til at tage det nødvendige opgør med totalitære tendenser, mens der stadig er markante undtagelser på venstrefløjen?

»Måske, men det gælder i hvert fald ikke Ole Sohn eller SF. Jeg er i allerhøjeste grad kritisk over for det, Ole Sohn deltog i, og der var også stor kritik fra resten af venstrefløjen dengang. Vi kunne jo ikke forstå, hvordan man kunne befinde sig i et sovjetvenligt parti som DKP, der modtog ordrer fra Moskva«.

Burde man ikke i 1989 have kunnet se, hvad det var, man støttede?

»Jo, opløsningsprocessen var i gang. Der var store demonstrationer i DDR, og der havde været uro i Polen igennem ti år. Der var demonstrationer i Tjekkoslovakiet, og i Ungarn var det også ved at bryde løs. Opbrudstegnene var meget tydelige på det tidspunkt, så selvfølgelig burde man have kunnet se det. Deltagelsen i DDR’s jubelfest i 1989 er altså en plet, som er svær at vaske af. Men den kan vaskes af, og det mener jeg, han igennem sin senere aktivitet har gjort. Politisk har han gjort op med bolsjevismen og Gulag og alt det der, men så vidt jeg kan se, har han aldrig koblet sin egen person på. Det er problematisk, men ikke i forhold til hans politiske karriere«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere