Kære Margrethe Vestager.
Jeg har et problem, som jeg håber, du kan hjælpe mig med. Det drejer sig om din tilknytning til den røde blok, eller mere præcist dit løfte om at pege på Helle Thorning-Schmidt som statsminister. Problemet består i, at jeg på den ene side er mere enig i Det Radikale Venstres politiske program end i noget andet partis program og derfor helst vil stemme på de radikale ved det kommende valg. På den anden side er jeg meget usikker over for Helle Thorning-Schmidt som statsminister, dels på grund af hendes politiske udmeldinger, der for ofte mangler substans, dels på grund af hendes pardans med en alt for populistisk indstillet Villy Søvndal, dels på grund af tvivl om, hvorvidt de personlige kvalifikationer rækker til en statsministerpost. Mit problem betyder, at jeg ikke kan lægge min stemme der, hvor jeg allerhelst vil, medmindre jeg får forklaret, forstår og accepterer, hvorfor det er så vigtigt at binde sig til Helle Thorning-Schmidt som statsministerkandidat og dermed udelukke sig selv fra andre muligheder, inden der foreligger et valgresultat med efterfølgende forhandlinger partierne imellem. Jeg ved, at mange andre vil være interesseret i en forklaring, så derfor har jeg tilladt mig at bruge åbent brev-formen.