Nordmand: Dansk landshold mangler indvandrere

Hvidt. Fremmedfjendskheden afspejler sig i det danske landshold, som består af blegansigter, mener nordmanden Aslak Nore. Den lidt mørkere spiller i bagerste række, Simon Busk Poulsen, er født i  Sønderborg af en dansk mor.
Hvidt. Fremmedfjendskheden afspejler sig i det danske landshold, som består af blegansigter, mener nordmanden Aslak Nore. Den lidt mørkere spiller i bagerste række, Simon Busk Poulsen, er født i Sønderborg af en dansk mor.
Lyt til artiklen

A slak Nore, du skrev forleden i Dagbladet Information, at det danske landshold er et ordinært og homogent nordisk hold uden X-faktor. At vi spiller kedeligt, fordi vi ikke har integreret vores nydanskere. Hvad mener du? »Der ligger et kæmpe uforløst potentiale, hvis man gør nydanskerne til en del af elitefodbolden. Jeg har længe været optaget af fodbold som et symbol på national integration. Generelt er idræt og underholdning de områder, hvor nye befolkningsgrupper først slår i gennem. Det undrer mig, hvorfor Danmark er det eneste land i Vesteuropa, som næsten ingen etniske spillere har på højeste niveau, det være sig i Superligaen, på landsholdet og til dels også på ungdomslandsholdene«. Hvordan vil du forklare den mangel? »Fremmedfjendskheden og den holdning, der siger, at indvandrere og særligt muslimer ikke kan integreres, spiller en stor rolle. I Danmark har I en meget lukket national identitet, også mere end i andre europæiske lande. Der er et evigt fokus på en danskhed, som ikke forandrer sig. Hvor indvandrerne må indordne sig – og absolut ikke forandre samfundet. Man ser indvandrere som en trussel, ikke som en mulighed for berigelse«. Men hvad har det med fodbold at gøre? »Der er selvfølgelig ikke et 1:1-forhold mellem fodbold og dansk politik. Men den måde, man i Danmark taler om, at nydanskere mangler taktisk forståelse og ikke evner at indordne sig under kollektivet, ikke forstår vores måde at spille på og mangler disciplin, minder meget om den øvrige debat«. Hvem siger de ting? »Der er dansk forskning, der dokumenterer de synspunkter. Nydanskere, der blandt andet siger, at man skal være dobbelt så god som danskerne for at slå i gennem. De bliver beskyldt for at være individualister, men så må man jo gøre dem til en del af kollektivet. I andre lande har de jo tydeligvis ikke problemer med at blive integreret og mangler hverken taktisk eller kollektiv forståelse. Hvorfor så i Danmark? Skyldes det måske jeres holdninger og kultur«? Mener du, at det danske fremmedhad influerer på træner- og DBU-niveau? Vælger de danske trænere ikke bare de bedste? »Nej, underrepræsentationen – både i Superligaen og på de danske landshold – er så tydelig en tendens, at den forklaring bliver for enkel. Alle sammenlignelige lande i Vesteuropa har formået at integrere indvandrere på fodboldholdene. Hvorfor ikke Danmark?«. Mange danskere vil blive provokeret af, at en nordmand blander sig i det danske fodboldlandshold. Vi er jo meget bedre end jer, hvad kan du lære os?

»Jeg er absolut ingen tilhænger af norsk fodbold eller norsk spillestil. Niveauet er højere i dansk fodbold, uanset hvordan du måler det. Men tænk, hvor stærkt Danmark ville være, hvis I havde integreret jeres nydanskere. I Norge har vi ingen fodboldkultur, men I har jo en eminent fodboldkultur, teknik og spilforståelse, som kan sammenlignes med den hollandske. Deres landshold ville ikke være halvt så imponerende, hvis der kun var etniske hollændere. Se på Frankrig, England, Holland, Schweiz, Sverige, Norge og Tyskland, og sammenlign så med Danmark. Alle andre lande har en overrepræsentation af etniske minoriteter, mens I nærmest ingen har«. Tyskland er blevet de frisindede, mens vi danskere er blevet reaktionære, skriver du. Hvad mener du? »I 80’erne elskede jeg den danske totalfodbold, mens jeg næsten afskyede den tyske, mekaniske kynisme. I har byttet roller. Ud over at Tyskland selvfølgelig har et større materiale, er forskellen, at tyskerne liberaliserede deres regler for statsborgerskab i 1999. I dag har halvdelen af de tyske spillere anden etnisk baggrund. Vesteuropas sidste homogene storhold er blevet blandet og se, hvad det har gjort for deres spil. De vinder næsten alt til ungdoms-EM og har vel spillet VM’s hidtil flotteste kamp«. Vi har masser af pakistanere på det danske kricketlandshold. Er det ikke tegn på, at din tese om, at dansk fremmedhad holder nydanskere ude, er forkert? »Nej, kricket er et dårligt eksempel. Sådan ser det også ud i Norge. Der er nemlig meget få etniske danskere og nordmænd, der spiller det. Kricket er ikke et udtryk for integration, men et udtryk for adskillelse, hvor vores tilflyttede pakistanere har overtaget en stor del af landsholdet«. Du skriver, at vi blot har 6 pct. nydanskere på ungdomslandsholdene, mens I i Norge har 40 pct.. Hvorfor er en stor overrepræsentation en succes, mens en mindre underrepræsentation er tegn på, man er reaktionær? »I Norges tilfælde handler det om noget så enkelt, som at landsholdet bliver bedre. Det hjælper de os med, ligesom de også gør i Tyskland, Holland og Frankrig. Hvorfor er Danmark det land, der er dårligst til at få de etniske minoriteter med? Det tror jeg, hænger sammen med den faste nationale identitet«. Du tilskriver den manglende integration af nydanskere til den danske lukkethed. Kan det ikke skyldes, at nydanske forældre ikke forstår det danske foreningsliv? »Jo, det er ikke alene de etniske danskeres skyld. Der er enormt mange ting, man kan kritisere nydanskerne for. Men vi har de samme problemer i Norge. Der forstår de heller ikke foreningslivet. Alligevel har vi dem integreret på vores landshold. Danmark har en lidt større andel af marokkanere, end Norge har. I Norge har vi tre af dem aktuelle for A-landsholdet. I har ingen«. Kim Vilfort, talentchef i Brøndby, tilskriver manglen af nydanskere ren tilfældighed? »Lad os håbe, han har ret. Jeg tror, udviklingen går i den rigtige retning med nydanske spillere på de yngste landshold. Min pointe er bare, at der er en interessant lighed mellem indvandrerdebatten og så den måde, man taler om nydanske fodboldspillere på. Og den lighed har altså en betydning for, at I ikke har formået at integrere nydanskerne, mens andre nationer har. Den danske fodboldkultur kunne blive endnu bedre af nogle nye impulser, ligesom den tyske er blevet det«. Så flere nydanskere kan øge kreativiteten, bringe frisindet tilbage på fodboldlandsholdet og få os til at klare os bedre ved VM? »Jeg tror absolut, at hvis Danmark havde haft en midtbanekreatør som tyske Mesut Özil, så havde det set anderledes ud ved dette VM. Der ligger i hvert fald et stort uudnyttet potentiale«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her