Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dansk. Frikvarterne skal foregå på dansk, mener Dansk Folkeparti. Ellers kan der vanke eftersidninger. Arkivfoto.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Dansk. Frikvarterne skal foregå på dansk, mener Dansk Folkeparti. Ellers kan der vanke eftersidninger. Arkivfoto.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DF'er: Fremmedsprog skal straffes med eftersidning

Uddannelsesordfører Marlene Harpsøe (DF) forestiller sig, at børn, der taler andet end dansk, skal kunne straffes med en eftersidning.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Folkeparti er klar til at forbyde skolebørns brug af fremmedsprog i klasselokaler og skolegårde.

LÆS ARTIKEL

Uddannelsesordfører i Dansk Folkeparti, Marlene Harpsøe, ser vi snart et sprogpoliti i de danske skolegårde?

»Jeg tror ikke, vi får et decideret sprogpoliti. Det bliver lærernes opgave at sørge for, at børnene snakker dansk«.

Må de heller ikke sige godmorgen og farvel på andre sprog end dansk?

Hvis et barn gentagende gange overtræder reglerne om at tale dansk, så kan jeg sagtens forestille mig, at det kunne give et times eftersidning

»Vi går meget op i, at man skal tale dansk i folkeskolen. Og det gælder så også morgenhilsener og den slags«.

Hvad nu hvis en irakisk dreng kommer til at råbe på et fremmedsprog under en fodboldkamp i skolegården?

»Jeg synes godt, at man i sådan en situation kan starte med en advarsel. Det kunne eksempelvis være læreren, som sørgede for at sige: 'Nu skal du huske, at vi snakker dansk her'«

Hvilken straf forestiller du dig, hvis et barn bliver ved med at sige ord på et fremmedsprog?

»Hvis et barn gentagende gange overtræder reglerne om at tale dansk, så kan jeg sagtens forestille mig, at det kunne give et times eftersidning«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden