Foto: DRESLING JENS
Debat

Overvægtsforening: Sådan knækker vi fedmekurven

Anerkend de overvægtiges misbrug, skriver formanden for Adipositasforeningen.

Debat

Hele vejen hjem i bilen fra ferie i Nice sad jeg og tænkte over et svar på det spørgsmål, som den venlige journalist stillede mig i TV 2 News søndag morgen:

Hvordan knækker vi kurven, således at antallet af svært overvægtige ikke fortsætter med at stige dramatisk, som den har gjort de seneste år?

I Frankrig er der meget få svært overvægtige at se i gadebilledet. Jeg så ingen overvægtige børn.

Det er meget anderledes, end hvis jeg gik en tur på Strøget i København. Udbuddet af mad i middelhavsområdet er også meget anderledes. Der er masser af usunde madtilbud, men endnu flere sunde.

Jeg gjorde på hjemvejen holdt ved den dansk-tyske grænse for at handle lidt og få min aftensmad.

Vi har udviklet en gyselig madkultur. Vi giver vores børn lørdagsslik, spiser dem af med McDonald’s-mad og købepizza i stedet for at lave rigtig aftensmad til dem.

Her var familien Danmark på indkøb med indkøbsvogne bugnende af sodavand, slik og øl. Mange har kørt langt for at komme til grænsen og skal have lidt mad inden hjemturen.

Og hvad kan man så få? Fastfood og grillmad af højst tvivlsom kvalitet. Familien Danmark kommer til at bære præg af alle de usunde ting, vi spiser.

Vi har udviklet en gyselig madkultur. Vi giver vores børn lørdagsslik, spiser dem af med McDonald’s-mad og købepizza i stedet for at lave rigtig aftensmad til dem.

De får popcorn og cola sammen med biografbilletten, og de får pommes frittes og cola, når de er til idrætsaktiviteter.

LÆS ARTIKEL

I Adipositasforeningen ser vi resultaterne af mange års fejlernæring og overspisning: svært overvægtige voksne mennesker, som ikke kan styre deres trang til mad, og som har udviklet en adfærd, som mest af alt ligner alkoholikerens adfærd over for spiritus.

Det handler om en trang, som tager magten fra personen. De svært overvægtige med misbrugsadfærd over for mad har brug for en behandling, som ligner den, der tilbydes alkoholikere.

Adipositasforeningen har udviklet sådan et behandlingskoncept. Det er beskrevet på www.adipositascenter.dk.

Skal vi knække fedmekurven, skal der tænkes i tre strategier: Der skal sættes ind med forebyggelse i form af sundere og bedre fødevarer på hylderne der, hvor vi køber ind, og i cafeterierne, hvor vi spiser.

Vores børn skal opdrages med en bedre (sukkerfri) madkultur.

Og endelig skal der tilbydes misbrugsbehandling til de svært overvægtige voksne, som ikke selv magter at komme ud af madmisbruget.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts