Oprørstrangen ligger i mit dna

Debattør. »Jeg er ikke imod Europa. Slet ikke. Jeg tror blot, at jeg har raffineret synspunktet, siger Morten Messerschmidt«. Tegning: Philip Ytournel.
Debattør. »Jeg er ikke imod Europa. Slet ikke. Jeg tror blot, at jeg har raffineret synspunktet, siger Morten Messerschmidt«. Tegning: Philip Ytournel.
Lyt til artiklen

Han udstråler alt andet end jævn folkelighed. Den 30-årige Morten Messerschmidt er en enestående blanding af populær provokation og elitær arrogance.

Han gør en dyd ud af sin gammelkloge og konservative, ja, næsten aristokratiske, fremtoning. Ofte iført hat og svært bevæbnet med juridiske spidsfindigheder. Og så er han en omvandrende modsætning: globalt begejstret, men samtidig spidskandidat for Dansk Folkeparti til Europaparlamentet, hvor han blev valgt ind i 2009 med 284.500 personlige stemmer. Han bor sammen med den 53-årige bakkesangerinde Dot Wessmann, men elsker også klassisk musik. Morten Messerschmidt, hvad var det, der gav dig din politiske gnist? »På en skoleudflugt i 4. klasse var vi i Danmarks Radios Koncertsal for at høre en koncert med den finske dirigent Leif Segerstam. Det blev en voldsom oplevelse. Det fascinerede mig. Mine klassekammerater brød sig ikke om klassisk musik. Men musikken åbnede en ny verden for mig«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her