»'Manson' er for pinlig til applaus«

Lyt til artiklen

Jokum Rohdes nye stykke, ’Manson’, der lige nu spiller på Det Kongelige Teater, er fremragende eksempel på, hvad der er galt med udviklingen af ny scenedramatik i vores lille sprogområde og især på Det Kongelige Teater. Det stykke skulle aldrig være sat op, men det sker desværre alt for ofte, at ufærdigt eller dårligt håndværk sættes på scenen. Magter det teater overhovedet at løfte sin lovbundne opgave om at spille ny dansk dramatik? Det er ikke nogen nem sag at lave dramatik – det er komplekst, selv det mest enkle, og dertil en mærkværdig blanding af subjektivt og objektivt. Fra dramatikerne, over instruktørerne til skuespillerne. Især skuespillerne, der skal stå frem og levere ordene. Derfor klapper jeg gerne efter endt forestilling, selv hvis den ikke har været synderligt god, for om ikke andet at vise skuespillerne respekt for indsatsen og modet.

Men efter alle ordene i ’Manson’ havde lydt, kunne jeg ikke få mig selv til at slå mine hænder sammen i applaus. Stykket var for pinligt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her