Hvorfor skal jeg betale for andres skrot?

Lyt til artiklen

Forleden dumpede et brev fra kommunen ind ad døren: »Gebyr for erhvervsaffald 2.050 kroner«. At betale inden 6. juli. Først er man målløs. Jamen, jeg har jo ikke noget erhvervsaffald! Min lille enmandsbiks lever af at producere reklametekster. Alt foregår per telefon og mail. Min printer forbruger højst et farvebånd hvert andet år, det meste til privat brug. Jeg er den gammeldags type, der skriver på begge sider af papiret; gemmer clips og elastikker. Komposterer haveaffald og samler regnvand til blomsterne. Modtager tre-fire breve om måneden, som jeg arkiverer i mapper eller – sammen med ugens ration af tomme flasker – håndbærer til de kommunale genbrugsbeholdere henne ved rådhuset.

Erhvervsaffald, moi? Aldrig i livet. Så bliver man vrangvillig. Klikker ind på Gentofte Kommunes hjemmeside for at finde de dispensationsmuligheder, der nødvendigvis må findes for enmandsvirksomheder, der ikke producerer erhvervsaffald. Hvem opkræves?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her