Folkeskolen må have et nyt partnerskab

»Vi skal fokusere mindre på kontrol og mere på det, der virker: spændende undervisning, der udfordrer og anerkender alle elevers talent«, siger børne- og undervisningsordfører for Radikale Venstre, Lotte Rod.
»Vi skal fokusere mindre på kontrol og mere på det, der virker: spændende undervisning, der udfordrer og anerkender alle elevers talent«, siger børne- og undervisningsordfører for Radikale Venstre, Lotte Rod.
Lyt til artiklen

2012 er et vigtigt år for folkeskolen. Den kommende reform skal ikke bare være endnu én i rækken; vi skal skabe en bedre folkeskole, der giver alle børn mulighed for at lære så meget som muligt og få et højere fagligt udbytte af undervisningen. De seneste 10 år har skolepolitikken især handlet om kontrol og tests. Men folkeskolen – eller Danmark – vokser ikke af skældud. Vi kan nå meget længere med anerkendelse og tillid. Jeg vil gøre mit til, at 10’erne bliver anerkendelsens årti, hvor vi politikere lytter til det, der virker, og gør mere af det. Folkeskolereformen er det første store skridt. I stedet for at grave grøfter skal vi finde løsninger, der virker. Vi skal fokusere mindre på kontrol og mere på det, der virker: spændende undervisning, der udfordrer og anerkender alle elevers talent. Min vision er at nedbryde det kunstige skel, der er blevet italesat mellem at lære noget og have det sjovt.

Nydanskere fravælger folkeskolen Det giver ikke mening at skelne mellem kreativitet og faglighed, mellem selvstændighed og faktuel viden eller mellem rundkredspædagogik og sort skole. Elever lærer bedst, når de udfordres på forskellige måder, og undervisningen er så spændende, at de bliver opslugt. Derfor skal folkeskolereformen flytte fokus fra tests og afrapportering til at arbejde strategisk med læringsprocesser på den enkelte skole.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her