Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

»Vi skal fokusere mindre på kontrol og mere på det, der virker: spændende undervisning, der udfordrer og anerkender alle elevers talent«, siger børne- og undervisningsordfører for Radikale Venstre, Lotte Rod.
Foto: TOBIAS SELNÆS MARKUSSEN(arkiv)

»Vi skal fokusere mindre på kontrol og mere på det, der virker: spændende undervisning, der udfordrer og anerkender alle elevers talent«, siger børne- og undervisningsordfører for Radikale Venstre, Lotte Rod.

Debat

Folkeskolen må have et nyt partnerskab

Alle elever og lærere skal blive udfordret på deres talent. Hver dag.

Debat

2012 er et vigtigt år for folkeskolen.

Den kommende reform skal ikke bare være endnu én i rækken; vi skal skabe en bedre folkeskole, der giver alle børn mulighed for at lære så meget som muligt og få et højere fagligt udbytte af undervisningen.

De seneste 10 år har skolepolitikken især handlet om kontrol og tests. Men folkeskolen – eller Danmark – vokser ikke af skældud. Vi kan nå meget længere med anerkendelse og tillid.

Jeg vil gøre mit til, at 10’erne bliver anerkendelsens årti, hvor vi politikere lytter til det, der virker, og gør mere af det. Folkeskolereformen er det første store skridt. I stedet for at grave grøfter skal vi finde løsninger, der virker.

Vi skal fokusere mindre på kontrol og mere på det, der virker: spændende undervisning, der udfordrer og anerkender alle elevers talent.

Min vision er at nedbryde det kunstige skel, der er blevet italesat mellem at lære noget og have det sjovt.

Det giver ikke mening at skelne mellem kreativitet og faglighed, mellem selvstændighed og faktuel viden eller mellem rundkredspædagogik og sort skole. Elever lærer bedst, når de udfordres på forskellige måder, og undervisningen er så spændende, at de bliver opslugt.

Derfor skal folkeskolereformen flytte fokus fra tests og afrapportering til at arbejde strategisk med læringsprocesser på den enkelte skole.

Vi skal arbejde målrettet med løbende at udvikle undervisningen, ved at lærerne reflekterer over egen praksis sammen med skolens leder, lærerkollegaerne eller en proceskonsulent. På den måde styrker vi både faglighed og fællesskab.

Forskningen viser, at vi får den bedste skole, når ledere, lærere, forældre og elever har medindflydelse og medejerskab – når det er vores skole.

Vi sprøjter ny viden om læring ind i det enkelte klasselokale og ruster lærerne til at gøre mere af det, der virker. Lærernes læring skal være en del af praksis.

Vi skal nemlig ikke bare rulle tilbage. Vi skal have mindre afrapportering og tests, fordi vi kan nå længere ved at skabe forandringen med det samme i stedet for at bruge tiden på at udfylde skemaer og rangordne. Alle elever og lærere skal begejstres hver dag.

Forskningen viser, at vi får den bedste skole, når ledere, lærere, forældre og elever har medindflydelse og medejerskab – når det er vores skole. Derfor er det en forudsætning for at arbejde strategisk med læringsprocesser, at vi skaber et nyt partnerskab om folkeskolen.

Det nye partnerskab skal inkludere ledere, lærere, elever, forældre, eksperter m.fl., der brænder for folkeskolen og har indsigt i den.

Som børne- og undervisningsordfører for Radikale Venstre giver jeg startskuddet til partnerskabet i form af en workshop den 7. februar, hvor jeg sammen med 25 fremtrædende personer, der arbejder med folkeskolen hver dag, vil udvikle ideer til, hvordan vi konkret skaber strategiske læringsprocesser.

Det er mit håb, at diskussionerne, idéudviklingen og viljen til at samarbejde om løsninger, der virker, lægger grundstenen til folkeskolereformen.

For folkeskolen har brug for et nyt partnerskab, der arbejder for, at alle elever og lærere bliver udfordret på deres talent. Hver dag.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden