Snyd. »Til sommer før starten på Tour de France vil dopingspøgelset udfolde sig på de danske ungdomsuddannelser«, mener lektor.
Foto: JONAS PRYNER ANDERSEN (arkiv)

Snyd. »Til sommer før starten på Tour de France vil dopingspøgelset udfolde sig på de danske ungdomsuddannelser«, mener lektor.

Debat

Skriftlig eksamen avler Penkowa'er

Skolen kan ikke forhindre, at gymnasieelever snyder ved den skriftlige eksamen, mener lektor.

Debat

Hvad nu, hvis en ukendt amatør vandt Tour de France til sommer?

En amatør, der aldrig havde brugt tid på at træne ruterne igennem og til daglig førte en playboytilværelse.

»Doping! Snyd!«, vil vi skrige – og efter kontrol vil vores vandbærer smides ud fra cykelholdet.

Til sommer før starten på Tour de France vil dopingspøgelset også udfolde sig på de danske ungdomsuddannelser.

Her vil dopingen finde sted i form af elektronisk snyd. Og der vil blive fostret talrige svindlere, der ganske smertefrit vil få pæne karakterer for deres skriftlige besvarelser til eksamen

Mange vil være lige så svage som vor vandbærer, der vandt Tour de France. Men her vil ingen ydmygende medieomtale og udsmidning finde sted.

Siden gymnasierne i form af stx, hhx og htx tillod eleverne at medbringe deres egne bærbare computere, har det i praksis været umuligt at bremse opfindsomme elevers muligheder for enten at hjælpe hinanden eller at benytte sig af ekstern hjælp i form af oversættelsesmaskiner og elektronisk kommunikation.

Når en 3. g’er møder op med sin bærbare computer til studentereksamen og skal oversætte en tekst i eksamensopgaven til et fremmedsprog, vil hun gå på nettet og besøge en af de talrige oversættelsesmaskiner.

Selv om skolen har lukket det trådløse netværk ned, vil mange af elevernes computere være udstyret med 3G. Hun kan også benytte sig af det åbne netværk, kommunen tilbyder, og som skolen ikke kan forhindre!

Medmindre der tages mere håndfaste metoder i brug, vil de kommende studerende på de videregående uddannelser finde det ganske naturligt at benytte sig af disse ulovlige kneb.

Hvis hun er en ørn i matematik, vil hun kunne færdiggøre sin besvarelse allerede efter 2,5 timer og lægge den ind på studienet.dk, hvorefter elever i resten af landet har et par timer til at downloade hendes besvarelse.

Og hun vil oven i købet kunne tjene penge på det!

Mange af de skriftlige fag har indset, at opgaverne må afspejle virkeligheden. Dvs. inddrage internet i opgavebesvarelsen. Men i nogle færdighedsfag som fremmedsprog, matematik og fysik er det stadig afgørende at tjekke, at opgaven er individuelt besvaret.

Det er påfaldende, at elever, der aldrig har haft potentiale, i tre år pludselig scorer høje karakterer.

De verserende sager om uvidenskabelighed på Aarhus’ og Københavns Universiteter tyder på, at der har været en berøringsangst for at gribe fat om nældens rod, da det kunne medføre et prestigetab for læreanstalterne.

Samme problemstilling er udbredt på de gymnasiale uddannelser. Ingen rektorer nærer særlig stort ønske om at komme i medierne med en sag om snyd. Problemet er omfangsrigt.

Medmindre der tages mere håndfaste metoder i brug, vil de kommende studerende på de videregående uddannelser finde det ganske naturligt at benytte sig af disse ulovlige kneb.

Med videnskabsministerens udmelding om, at universiteterne skal gå over til papirløse eksaminer, vil problemet fra gymnasierne vil være lige så udbredt på de højere læreanstalter.

Penkowa’er vil der komme mange flere af i fremtiden.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden