Har franskmændene fat i en længere ende end vi danskere?

Fransk. Måske lever Frankrig slet ikke op til alle de fordomme vi danskere har om landet. Forfatteren Lotte Garbers er just ankommet til landet.Tegning: Jørgen Saabye
Fransk. Måske lever Frankrig slet ikke op til alle de fordomme vi danskere har om landet. Forfatteren Lotte Garbers er just ankommet til landet.Tegning: Jørgen Saabye
Lyt til artiklen

Jeg ved godt, at Sarkozy taber valget til maj, og jeg ved også godt, at han mister sin nye Liaison Dangereuse med Angela Merkel, når Frankrig ikke selv kan leve op til finanspagtforpligtelserne, og jeg ved, at der kommer strejker, nye bilbrande, og måske sætter de prisen på baguetten op til en hel euro for at få statsbudgettet til at balancere. Alt lægger nemlig op til, at jeg som nytilflyttet til Frankrig kan få alle mine interkulturelle forståelsesfordomme bekræftet:

Jeg er flyttet til et land, der lever med en storsnudet postkoloni-de-Gaulle-selvopfattelse og har en befolkning, som heller ikke blandt teenagere kan begå sig på fremmedsprog eller begå sig i det hele taget (en DSK hedder det bare her efter Dominique Strauss-Kahn-skandalen). Men det er bare ikke det, jeg ser, når jeg som selvfed dansker med flere fremmedsprog og åh så meget kulturel forståelse i bagagen ankommer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her