En tidlig sommermorgen i København. Jeg kommer cyklende over Langebro og hen ad H.C. Andersens Boulevard, mens morgentrafikken, tyk og langsom, bevæger sig i hver sin retning. Trods min sunde og miljørigtige transportform føler jeg, når jeg kommer hen til min uddannelsesinstitution, at jeg har tungekysset med et udstødningsrør. Min hals kradser, og det er blevet rutine med et hosteanfald som velkomsthilsen til mine medstuderende. Dette har fået mig til at spekulere på, om den luft, som vi indånder til daglig, måske slet ikke lever op til Danmarks gode renommé på miljøområdet? Problemet med luftforurening er stadig alvorligt, og Danmark har modtaget flere løftede pegefingre fra EU om at overholde tærskelværdierne for partikler i vores større byer.
Luftforurening er et resultat af emissioner, udledning af stoffer og gasser til luften, som kan have både naturlige og menneskeskabte kilder. Partikler fra naturlige kilder er generelt større og anses for at have færre negative sundhedseffekter end menneskeskabte forbrændingspartikler, idet større partikler kommer ud af kroppen igen med udåndingsluften. Nedsætter lungekapaciteten Først i 1980’erne kom der for alvor fokus på problemet i Danmark. Niveauet af svovldioxid, nitrogenoxider, bly, benzen, karbonmonooxider og ozon ved jordoverfladen var i 1980’erne meget højt på grund af dårlige forbrændingsmotorer, manglende filtre på udstødningen og farlige tilsætningsstoffer i benzinen. Siden dengang er der kommer meget mere fokus på miljø, og en række tiltag har reduceret mængden af ovenstående stoffer i atmosfæren til i dag kun at være en brøkdel af det tidligere niveau. Efterhånden som problemet med luftforureningen gik i den rigtige retning, skiftede medierne fokus, og folk blev bevidste om mere globale problemer såsom fældning af regnskoven og global opvarmning, mens man fejlagtigt antog, at luftforureningsproblemet var løst. I hvert fald i vores del af verden. Det største problem i dag er de såkaldte nanopartikler, altså partikler på under 0,1 mikrometer eller ca. 1/10.000 del af tykkelsen af et menneskehår. Disse partikler er så små, at de trænger dybt ned i vores lunger, sætter sig fast, lukker de mindste luftkar, hvorved de nedsætter lungekapaciteten og i værste fald kan føre til kræft. Reduceret levetid En afsluttende rapport fra Trafikministeriet i 2003 skønnede, at partikelforureningen i Danmark skønsmæssigt var skyld i 3.400 for tidlige dødsfald, hvoraf 450 vurderes at kunne undgås, ved at der sættes partikelfiltre på tunge køretøjer. Problemet blev yderligere betonet, da beregninger, som Det Økologiske Råd kom med i en rapport fra 2005, viste, at partikelforurening er skyld i en gennemsnitlig reduktion i danskernes levetid på hele ni måneder. Der er to overskyggende problemer omkring kontrollen af partikelforurening. For det første beregnes luftkvalitetsgrænseværdierne for partikler i dag som partikler under 10 mikrometer.