Er det nu også klogt at spare på voksenuddannelse?

Uddannelse. En omfattende undersøgelse viser hf-kursister er tilfredse med uddannelsens faglige indhold. Hf-uddannelsen har simpelt hen givet eleverne en 'second chance'.
Uddannelse. En omfattende undersøgelse viser hf-kursister er tilfredse med uddannelsens faglige indhold. Hf-uddannelsen har simpelt hen givet eleverne en 'second chance'.
Lyt til artiklen

Jeg har selv tre forliste ungdomsuddannelser bag mig... På det tidspunkt har man været ung, og forældrene siger: Du skal have en uddannelse, du skal ud at være klog og smart, og du skal sikkert være læge, ingeniør, arkitekt... hvad ved jeg. Og man tænker: Fint nok, så løber jeg bare den vej, mine forældre peger... og det crashede så hver gang, for jeg havde ikke selv interessen. Mine forældre havde interessen for min uddannelse, det havde jeg ikke (Mand, 24 år, hf-kursist). Sådan siger en af kursisterne i en undersøgelse om hf på VUC. Og han står langtfra alene med disse erfaringer.

Undersøgelsen viser, at langt hovedparten af kursisterne (82 pct.) har været omkring andre uddannelser og/eller arbejdsmarkedet, inden de starter på hf på VUC. Går man tættere på, viser det sig, at kursisternes tidligere uddannelseserfaringer ofte er præget af afbrud, som det fremgår af figuren. Figuren viser, at omkring 60 pct. af de kursister, der ikke kommer direkte fra grundskolen, har en eller flere afbrudte uddannelser bag sig, når de begynder på hf på et VUC-center.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Hvad skal politikerne gøre for at forbedre folkeskolen? Deltag i samtalen her

Politiken har samlet et panel af kompetente skolefolk, der kommer med deres bud på, hvordan folkeskolen kan forbedres.

Men hvad mener du?

Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her