Danskhed, terrorisme, klimaet og finanskrisen var obligatoriske debatemner i både avisspalterne og ved kakkelbordene i det nu hedengangne årti. Vil det fortsætte i 10’erne? Eller finder vi snart noget andet at snakke om? Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker og direktør i Future Navigator, må have et bud. Anne Skare Nielsen – hvad kommer vi til at snakke om i 10’erne? »Livsstilssygdomme. Vi bliver ældre og ældre, vi lever for usundt, vi er for stressede, og vi spiser for dårligt. Og så elsker vi at tale om os selv. Så folks livsstilssygdomme kommer til at fylde rigtig meget«. Er de store værdidebatter om f.eks. danskhed og islam da på retur? »Debatter om ’dem’ og ’os’ vil altid være der. Men jo mere uoverskuelig, vi opfatter verden, jo mere vender vi blikket indad og interesser os for det, som har med os selv at gøre. Det gælder sygehusvæsenet, alderdomshjemmet, børnepasning, vores haver, udekøkkener og så videre. Det handler om mig selv, mig selv, mig selv«. Bliver vi mere egoistiske? »Egentlig ikke. Det er meget naturligt for os mennesker at interessere os for de ting, vi kan påvirke, og som giver os mulighed for at blande os i andre folks liv. Derfor kommer livsstilssygdomme til at fylde så meget«. Du skrev for nylig i Berlingske Tidende, at i 2010’erne vil jagten gå ind på meningen. Hvad mener du med det?
»Otte ud af ti danskere kan i dag ikke svare på, hvad meningen er med det, de gør. Og mange ældre mennesker kan slet ikke forstå, hvorfor noget skal give mening. Men det skal det jo. Enhver 35-årig veluddannet dansker har i dag rejst Jorden rundt, mødt andre kulturer, fået et godt job, ejer et parcelhus og en Volvo og har fået nogle børn. Og hvad så nu, tænker man. Hele den debat om meningen med vores liv tror jeg bliver endnu større i det kommende årti«. Er det godt eller skidt? »Jeg har selv fire børn – hvad tror du selv? Hvis man ikke mente, at det var godt, ville man jo ikke sætte børn i verden. Jeg synes, det er meget, meget positivt«. Nullerne gav os også Facebook, der har revolutioneret mange danskeres sociale liv. Er den slags digitale omgangsformer kommet for at blive? »Ja, men det vil udvikle sig fra ’meget’ til ’bedre’. Vi kommer til at se en evolution af nettet, hvor amatørernes æra slutter. I det hele taget vil vi se en søgen tilbage til professionaliteten, fagligheden og fordybelsen. Det unikke og håndværket kommer i højsædet«. Nok så vigtigt; vil vi have papiraviser om ti år? »Ja, jeg tror faktisk, at papiravisen stadigvæk eksisterer om ti år. Men det vil være et dyrt og lidt nostalgisk produkt til en forholdsvis lille læserskare. Til gengæld vil vi have den elektroniske avis, der i format og form ligner papiravisen, men som man bladrer i elektronisk«. I 1949 blev det forudsagt, at computeren i fremtiden kun ville veje 1,5 ton, og i 1962 spåede man, at guitarmusik var på vej ud. Hvor sikker er du på dine forudsigelser? »Jeg er så sikker, som en fremtidsforsker kan være. Men vi kan jo snakkes ved om ti år og gøre status«. Hvad tror du kommer til at præge 2010’erne?